lördag 11 december 2010

Är Malung-Sälen Dalarnas Chicago? - Falun - Dalarnas Tidningar


Är Malung-Sälen Dalarnas Chicago? - Falun - Dalarnas Tidningar

För tredje året i rad presenterar SKL i samverkan med MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hur tryggt det är att bo i landets kommuner och man tar sig för pannan. Nä det räcker inte, man blir lite förbannad. Det utredarna inte har brytt sig om är den extrema fjällturismen i Sälenfjällen, som dubblar kommunens befolkning flera gånger och under vintersäsongen finns ungefär 60 000 fjällturister där. SKL och MSB har inte fel siffror, men det framkommer inte att brotten handlar om skidstölder, och att de flesta "bränder" handlar om automatlarm och utryckningar på engångsgrillar och ytterst, att allt räknas mot den bofasta befolkningen på drygt 10 000 innevånare. Jag förstår att kommunen är lite ledsen över denna uthängning men då borde det vara tvärs om i Salem. http://www.dagenssamhalle.se/nyheter/salem-aer-landets-saekraste-kommun-18773 Salem är landets säkraste kommun slår man fast i kommunernas egna tidning.

Malung-Sälens kommunalråd Kurt Podgorski säger; - Jag kan säga så här - det finns lögn och så finns det lögn och så finns det statistik, och det som gör att jag blir lite förbannad och inte bara tar mig för pannan är precis samma sak. Jag åker land och rike runt och jo då, förra året var jag i Malung-Sälen med, och penetrerar risk och sårbarhetsanalyser som ligger till grund för räddningstjänstens handlingsplaner. Ofta beroende på att "man" vill dra ned på styrkor och numerär, åtminstone den operativa delen, och vad finns ALLTID som en punkt i den granskningen? Jo statistiken och tolkningen av statisktiken och vad den egentligen visar. Eller som här, vill visa fast sällan så tydligt och uppenbart fel. Om mina/våra motparter och den myndighet som skall vara "skiljenämnd/facit" och stöd till våra Länsstyrelser så extremt vårdlöst hanterar statisktik hur ska jag/vi kunna lita på annat material?

Ett riktigt, riktigt bottennapp men om våra centrala motparter och myndigheter hanterar statistik på detta sätt förstår jag varför annan statistik också accepteras som sanningar i enskilda kommuner. "Sanningar" som skall visa att åtgärder burit frukt och förklara felsatsningar, åtminstone på ett politiskt plan. Man kan, och naturligtvis gör alla och ska alla se sin verklighet, men hallå, någon måtta får det väl vara. Det skall bli otroligt intressant att se årsstatistiken för ett visst område och en viss stad och gissa om vi har underlag för den bedömningen redan klara och bara väntar?

Nu väntar inte mina lördagssysslor längre så mot snöskottningen och mera julpynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar