fredag 17 december 2010

Konflikter?


Min telefon är på laddning för andra gången och det är bara fm och jag har upptäckt vad som är värre än en blå skärm med vit text. Två blå skärmar med vit text och jo, jag är en sån där som har två skärmar och det är otroligt praktiskt. När de inte samtidigt blir blå. Då blir man…förbannad. Bocken i Gävle skulle kidnappas till Stureplan i Stockholm skriver medierna, mitt tak läcker in på ett ställe och plogbilen har plogat soptunnan till..ja vadå, och på det hela har inte fredagen börjat bra. Här gäller det att vara rationell och det här måste skötas logiskt och korrekt och hur gör jag i andra.. konflikter?

Konflikter finns på alla nivåer i samhället; på individ-, grupp-, och samhällsnivå. Att en konflikt uppstår kan bero på en rad olika saker, men några exempel är att man har olika mål, värderingar och intressen, feltolkningar av situationer eller otillfredställda behov. Att leva med konflikter, såväl inre som yttre, tar mycket energi och gör att man känner sig tyngd och splittrad. Det är alltså viktigt att inte blunda för dem. Istället ska man försöka ta reda på orsaken och dess verkan, och därefter försöka påverka och lösa konflikten.

Att ta itu med konflikter är ju numera ett kärt ämne och många konsulter lever bara i och på detta. Oavsett sätt och metoder och var i processen du väljer att genomföra en konfliktlösning finns det dock några röda trådar och viktiga principer ”experterna” är överens om. Tidigare erfarenheter spelar ofta en stor roll för hur omgivningen uppfattas. Den stress som en konflikt innebär gör att personer tar till olika försvarsmekanismer. Det är dessa försvarsmekanismer som gör att det blir svårare att se verkligheten som den är eller som den uppfattas av andra och framförallt av utomstående, dessutom försvårar det möjligheterna att lösa konflikten. Sen måste man komma ihåg att den inte bara är av ondo då den ofta är en förutsättning för utveckling. Konflikten är ju nära släkt med förändringen, och kan i bästa fall leda till en öppning och rent av en förbättring.

Principerna är egentligen enkla, i all sin svårighet, och
sammanfattade: -aktivt lyssnande, -klara och uppriktiga budskap, -tillit, -respekt för andras behov, -öppenhet för ny fakta och –uthållighet och den röda tråden hos alla ”experter” är; Lyssna och skilj på sak och person. Jo LYSSNA kom två gånger och ”du har en mun och två öron” vilket kanske ger en hint..

En modell för hur man löser en konflikt kan vara:

1. Att identifiera och definiera problemet: Formulera problemet så att det inte uttrycker klander eller nedvärdering. Jag-budskap är alltid det mest verkningsfulla sättet att formulera ett problem. Du ska med andra ord utgå ifrån hur de själv känner och tänker. Be sedan motparten beskriva sin syn och sina känslor inför problemet. Lyssna aktivt, dvs låt denne tala till punkt, försök att förstå motparten och ställ kontrollfrågor för att se till att du inte missförstått något. Motpartens formulering av problemet kan leda till att du ser allting i ett nytt ljus. Du får dock inte ge för svagt uttryck för dina egna känslor. Om du gör det kanske motparten inte är särskilt motiverad att göra något åt problemet. Innan ni går vidare till steg 2, bör ni vara säkra på att båda parter accepterar definitionen av problemet. Förvissa dig att motparten har förstått att ni ska söka efter en lösning som kan tillgodose bådas behov - en lösning sådan att ingen kommer att förlora.
2. Att komma med olika förslag till lösning: Det är ofta svårt att finna en bra lösning omedelbart. Be motparten om förslag först - du kommer också att få tillfälle att föreslå egna lösningar. Använd aktivt lyssnande och respektera motpartens idéer. Försök att få fram ett antal tänkbara lösningar, innan ni värderar eller diskuterar någon speciell.
3. Att värdera de olika lösningarna: Här gäller det att tänka kritiskt och vara så uppriktig som möjligt. Även här är aktivt lyssnade viktigt.
4. Att fatta ett beslut: En gemensam överenskommelse om en lösning är nödvändig. Ni bör formulera lösningen för att förvissa er om att ni båda är klara över vad ni ska besluta. Gör inte misstaget att försöka övertala eller utöva påtryckningar på motparten om en viss lösnings fördelar. Om inte motparten känner sig fri att välja en lösning, som han/hon kan acceptera, finns det risk att inget händer.
5. Att genomföra lösningen: Omedelbart efter att ni kommit överens om en lösning, är det i regel nödvändigt att diskutera hur den ska genomföras. Vem ska göra vad och när? Om motparten inte fullföljer sin del av överenskommelsen bör du konfrontera denne med jag-budskap. Undvik fallgropen att ständigt påminna motparten om att göra vissa uppgifter - denne blir då beroende av dina påminnelser istället för att ta ansvar för sitt eget beteende.
6. Att genomföra en uppföljande värdering av beslutet: Ibland kommer ni att märka att det finns svagheter i era lösningar. Ni bör båda ha klart för er att lösningar alltid kan revideras, men att ingen av er godtyckligt kan ändra ett beslut. Ni måste gemensamt komma överens om alla förändringar - precis som ni tillsammans kom fram till det ursprungliga beslutet.

En personkonflikt är något helt annat än en sak-konflikt och det är betydligt besvärligare med skadade relationer. Om man efter vissa meningsskiljaktigheter börja arbeta som enskilda individer, i stället för i ett team eller får bekymmer mellan teamen är ofta det resultatet av just relationstrassel. Ibland, kanske.. också.

Det här är inte lätt och man kan bli rädd för mindre men vi har ju alla något att vara rädd för. Det som gör att människor lyckas, medan andra inte gör det, är hur de väljer att hantera sina egna rädslor. Jag tror vinnare också är rädda men de har kuraget att möta sina rädslor och att erövra dem istället för att försöka "undvika" dem. Eller, men det får bli ett eget inlägg för nu har jag undvikit min ordinarie dator, taket och soptunnan så länge att det faktiskt får vara nog i min rädsla för de blåa skärmarna, höjden/halkan och soporna längs vägen och det är dags att kolla vad ”konflikten” består i, alltså;
Att identifiera och definiera problemet.
Att komma med olika förslag till lösning
Att värdera de olika lösningarna
Att fatta ett beslut
Att genomföra lösningen
Att genomföra en uppföljande värdering av beslutet
Och faktiskt, har inte sonen vaknat och nu blir det lite enklare.
Delad börda efter lite pappa-ledarskap. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar