tisdag 28 december 2010

Kompisar från förr..


Peter Bergh vs Snön 1-0 och jag har så pass grepp på tillvaron att jag läser ikapp lite artiklar, protokoll, böcker och annat nyttigt och roligt.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/man-ska-inte-lata-sig-klappas-pa-huvudet ”….där bodde också en farbror Hedmark i en liten mörk stuga. Ibland gick Stefan och hans pappa för att hälsa på. Inne luktade det snus och gammelgubbe. I stugan fanns en vedspis, ingen elektrisk och inga element. En dag hade fabror Hedmark tröttnat på bruket som ägde nästan allt i den lilla byn och levererade all elström. Resolut tog han en avbitartång och klippte av ledningarna…” – Farbror Hedmark var en idol för mig. Under senare år har han allt oftare dykt upp i mitt huvud. Kanske för att jag håller på att bli gammal själv, fyllde femtio i år. För mig är det viktigt att åldras med värdighet, att behålla mina gamla ideal och inte bli en anpassling. Alltför många blir vindflöjlar och glömmer bort vilka de var en gång.”

Visrockaren? Stefan Sundström har jag alltid haft lite blandade känslor för och en del låtar och framföranden har varit sagolikt bra. För att sen bli rena rama kalkoneriet och jag tycker han blivit sämre med åren. Sen kommer denna artikel och allt är förlåtet. Nästan allt, för jag tycker den sista liveskivan hade kunnat få vara ogjord. Men det är jag det och vilken tur vi är olika. Artikeln var rolig och jag har också liknade gubbar i mina barndomsminnen och kände nästan lukten. Lukten av några visdomsord också. ”…att behålla mina gamla ideal och inte bli en anpassling. Alltför många blir vindflöjlar och glömmer bort vilka de var en gång.” och vilka som var deras kamrater, och också rent av arbetskamrater, tillägger jag.

Det är nämligen svårt att bli påve i sitt eget påvedöme och ännu värre att bli mellanchef och klämd mellan påven och de forna kamraterna. Många gånger handlar det mer om diplomati än chefs eller ledarskap där du å ena sidan ska försöka få chefen ovan dig att förstå varför de gör eller reagerar på det här sättet och omvänt till de forna arbetskamraterna, nu dina underordnade. Om detta och om indirekt ledarskap, organisation och värdegrund, att leda verksamhet och humankapital, framtid och omvärld, kan du läsa i analyser gjorda inom ramen för Polisens Ledarprogram. Inte helt olikt vad vi borde ha inom räddningstjänsten. I delar men oavsett en nyttig och intressant halvtimmes läsning kan utlovas om man är intresserad av dessa frågor. http://www8.pedag.umu.se/forskning/publikationer/rapporter/rapport_82.pdf

Andra veteraner och ”kompisar från förr” är de två lok från Sveriges järnvägsmuseum i Gävle som har fått lämna stugvärmen och rycka in i snöröjningen på stambanan i Småland. DA-loken, byggda i mitten av 50-talet, körs sammankopplade och uppges röja undan snö med den äran. ”– Det här är verkligen stabila grejer som tål vintrar och vi är jätteglada att kunna hjälpa till med att hålla järnvägstrafiken rullande”, säger Henrik Reuterdahl vid Sveriges järnvägsmuseum. Googlade snabbt på ”Railway Snow Plow” och det känns som om mer kommentarer är överflödiga men nu ska det skottas så snart är det Peter Bergh vs Snön 2-0 hemmavid. Hehe och Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar