torsdag 11 november 2010

På väg-arna


Det händer oerhört mycket nu och jag är lite på ständigt resande fot och det går bra för vårt lag. Det känns lite som om du tänker dig ett scenario där motparten sitter med två äss och fjärde kortet blir ett ess, med fem spelare, och en kung ligger ute, vad satsar motparten? All in.... och vi svarar, med triss i kungar på ”handen”. Det femte kortet blev en kung… 4 kungar slår tre ess och även om det känns klart vet man inte förrän sista kortet spelats ut.
Så funkar det ju i många strategispel och även i livet självt...

Att vara på resa är alltid utvecklande och det gäller även att se och höra det lilla och humorn i det och ni ska få lite exempel på vad som hände förra dygnet och som jag tycker är roligt och fortfarande flinar åt.
Ett är på en vägkrog i snövädret där en vilt främmande människa i form av en halvpunkar-lodis i 35-årsåldern och vi hamnar på varsin sida om dörren till toaletterna. Jag på väg ut, han på väg in där vi blir stående i själva dörren för vem går först? Då utbrister han: “-You first, age before beuty.” och så hör jag mig själv svara, på svengelska; ”Sorry, It seems like I have them both but I am not in a hurry, you first.” Gudskelov flinade och han går lite häpen in. Utan att slå mig. Däremot så kommer han ju ut igen, där jag sitter och fikar, och kommer fram och undrar om han..kan slå sig ned. (Herregud..det finns väl andra bord, men det säger jag inte utan bara tänker.) Nu visar det sig att han är polsk lastbilschaufför men bara kör extra. Han drygar ut brandmannalönen med ett extraknäck och efter en halvtimmes prat har jag lärt mig mycket om polsk räddningstjänst. På en vägkrog i Nyköping. (Carpe Diem)

Senare hade jag ett bra möte med en räddningschef innan jag var hembjuden på lunch till en av våra BRF-ordföringar som dessutom visade sig ha svart bälte även i matlagning. Mycket bra möten och samtal med många lärdomar och inte bara om räddningstjänst. Förhoppningsvis för alla.
Jag pratar ju för mig själv.

På kvällen kommer nästa anekdot och vi har problem inför ett stort antal åhörare att få igång data-kanonen när en av de ”äldre/rutinerade” utbrister:
”-Ta hit någon av de nyanställda, vi behöver hjälp.” Det handlar inte bara om vad han så utan hur han sa det, med intentionerna vi ska lösa detta ”problem”, tillsammans, alltså kamratligt, med humor och värme till sina nya kamrater. Även mina nya kamrater, efter kvällen, för visst löste de detta och vilket kanonmöte vi hade. Sen var det 50 mil hem i bil, (facket måste ju komma fram), där jag hade sällskap av vår Förbundsordförande en bra bit innan jag dumpade honom i Stockholm. Jag landade vid 4-draget i ett vitt Gävle, som utan att jag kommit ihåg det vinnit sin första kvalmatch för att hänga kvar i fotbollsallsvenskan. Mot Sundsvall, under kvällen. Att jag som extrem sportfåne glömde det visar hur bra och vilket engagemang ni satte mig i igår gubbar så; Tack ska ni ha, allihopa. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar