lördag 20 november 2010

"Åsbrinkare" sökes


I helgen är det Förbundsråd och Förbundsstyrelsesammanträde och om SJ vill bör jag ha en halvtimme tillgodo när jag kommer fram. Mycket logistik för tillfället och tur att jag gillar att åka tåg. Sen måste jag vid tillfälle bara få se den bogserbara stegen man kallar ”Åsbrinkaren” i Rsyd mer än bara få den beskriven. Två frågor på Skånskans chatt igår varav den ene var denna; ”Läste om den Gamla bogserbara stegen "Åsbrinkaren" det kan inte vara ditt allvar att den skall ut på ett larm??Hur många har rutin på den idag, hur många har samövat på den??maxhastighet att köra den i är runt 30km/tim, dessutom behöver den mycket svängrum för att komma på plats! Bära ned en person från maxhöjden 18m i den, nä du Per W, jag har burit en 50kg docka, med nöd å näppe ner, men en dödvikt på en medvetslös runt 80kg??Jag skall utveckla detta längre fram i bloggen och en del annat. Krister S. Svar: Hej Krister! Vi hoppas att kunna får detta mer utvecklat och vi kan väl höras via bloggen?”

Jag är så nyfiken, har någon en bild att maila mig så länge?

En viktig USA-stödd studie, i Australien, undersöker halterna av föroreningar på huden som brandmän utsätts för och mer om den kan ni läsa på; http://www.firerescue1.com/firefighter-safety/articles/910232-International-PPE-research-your-department-can-learn-from/ Brandmän drabbas hårdare av vissa cancerformer än den övriga populationen och det är ett allvarligt hälso och sjukdomsproblem. Vi har vårt projekt ”Friska Brandmän” och i stora drag känns deras slutsatser, planverk och tankar igen från det.
Är ni ändå på denna sida kolla gärna runt en del och har ni sett New Yorks nya brandbåt för 27 miljoner dollar, herregud; http://www.firerescue1.com/fire-products/specialty-vehicles/articles/910052-FDNYs-new-fireboat-arrives-in-NY-Harbor/

Till sist, nått annat, så snubblade jag över en kandidat-uppsats gjord 2008 från Lunds Universitet när jag var ute och letade artiklar och arbeten om samverkan/media/organisationer/fack/politik igår kväll: ”Ett svalt intresse för kommunikation i en brännhet organisation - en analys av den interna förändringskommunikationen vid bildandet av Räddningstjänsten Syd”. Intressant.. och så förstår ni hur rolig jag är och vad jag gör på fritiden. Också. Men ni kan ju läsa själva om ni är intresserade och sammanfattningen finns på http://www.uppsatser.se/uppsats/10c616c869/
Nu måste jag förbereda det sista inför mötena. Hade´

3 kommentarer:

  1. Intressant rapport, den nyanserade bilden av rsyd litegrann. Från tidningarna får man ju annars bara bilden att leedningen är onda översittare och medarbetarna enivsa bakåtsträvare...

    SvaraRadera
  2. Här har du en. Det är bara att slå till:
    http://www.rescuesale.se/ad_show.asp?ID=1361

    Eller det kanske jag skulle göra istället... Den verkar ju klart mer tillförlitlig än vår stegbil från 1976. Det är inte bara i söder de har gamla fordon...

    SvaraRadera
  3. Tydligen behövs en ny åsbrinkare tidigare än beräknat. Vid en test/Inspektion i förra veckan visade det sig att någon av vajern inte fungerade på åsbrinkarn och är numera anmäld ur funktion i vår felhanteringssystem.
    / Brandman

    SvaraRadera