tisdag 23 november 2010

Utryckningskörning




Gogglar du på polisbil + trafikolycka får du 245,000 resultat på (0.32 sekunder). och jag hittade en kommentar från en artikel där en luttrad äldre konstapel skriver; Man utbildar för många poliser som kommer direkt från högskola och skolbänk ofta nästan helt utan körerfarenhet och om man ens har egen bil. Kan inte polisskolan nyttja Gröna Lunds radiobilar i grundkursen eller om det blir för svårt finns Farafarsbilarna vid Lisseberg och då kan man köra två utbildningar samtidigt.. Uppenbart har man ”ett problem”. I denna länk står det lite mer; http://www.vibilagare.se/nyheter/poliser-i-trafiken-som-rysk-roulette-28363

Blivande poliser tar alltför stora risker i trafiken. En ny undersökning visar att polisens förarutbildning är bristfällig. Hittills i år har omkring 30 polisbilar blivit totalförstörda och kostat staten 43 miljoner kronor. Unga förare är överrepresenterade i olyckorna. En ny undersökning från Umeå universitet visar på bristande kunskaper hos polisaspiranter som kommer från Polishögskolan och nu gör praktik. – Det är som en rysk roulette, där frågan är vem som kommer att skadas där ute på vägen, säger trafikforskaren Jörgen Lundälv som står bakom studien. Aspiranterna tar alltför stora risker i sin strävan mot att komma fram så snabbt som möjligt och då bortser från olycksrisken. Undersökningen visar också att var fjärde aspirant är missnöjd med körutbildningen, som uppfattas som teoretisk. – Jag tror att de praktiska momenten har fått stå tillbaka vid akademiseringen av polisutbildningen, säger Jörgen Lundälv vidare.

Nu är dock en ny utbildning på gång http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2010/okt-dec/Ny-korutbildning-ska-ge-riskmedvetna-bilforare/ och senast det begav sig med ungefär samma text inför den ”nya körutbildningen ”var 2007: – I januari utbildas instruktörer från olika polismyndigheter ute i landet på Polishögskolan. Under 2011 kommer den nya utbildningen att spridas i landet. Tanken är att alla poliser regelbundet ska fortbildas i att köra polisfordon, säger Per Engström, sektionschef vid Rikspolisstyrelsen. – I den nya utbildningen tittar vi mer på att höja riskmedvetenheten, ”hur kör jag när jag blir stressad, när jag får information via polisradion och kollar jag hastighetsmätaren när jag kör”, sådana saker ska poliserna bli mer medvetna om när de kör. Per Engström påpekar att det är tre tusen fler poliser ute i tjänst i dag jämfört med för några år sedan. Det är fler poliser som kör bil och det innebär fler körda mil. – Men olyckorna har inte ökat i motsvarande grad. Trenden går mot fler olyckor men man måste komma ihåg att vi också har blivit många fler poliser, säger han. Nja, säger jag och är ganska övertygad om att Per har fel i sitt sista påstående. Det är man från Umeå universitet också..

På http://www.blaljus.nu/ som är polisförbundets sajt kan man läsa en hel del om hur debatten förts och vad man tycker men…..varför skriver jag då detta om polisens krascher och deras körutbildning, jobbar inte jag räddningstjänstrelaterat? Jo precis och hur har vi, eller ni, det?
Snacka om att det amerikanska uttrycket shit in the fan eller vårt skägget i brevlådan kan nyttjas i de allra flesta organisationer och, vad väger våra fordon och hur många olika varianter av fordon har vi?

Herregud säger jag bara och i vissa delar av landet är det så pass att jag nog skulle vilja köra av vägen bara för att komma undan om jag såg en brandbil i backspegeln och nu menar jag ”köra av”. Eller tycker ni annat och är jag orättvis, okunnig eller rent av dum i huvudet? Det sista behöver ni inte svara på. Nä ni, jag anser att svensk räddningstjänst till stora delar inte har någon koll, håller en låg kvalite på sina körkunskaper och det går med guds försyn i stpra delar. Här måste Arbetsmiljöverket , kanske Trafikverket, in om inget sker snart. Naturligtvis ligger det ett delat ansvar mellan MSB, SKL/Pacta, dvs kommunerna eller kommunalförbunden i detta men vad gör man om inget sker? Frivilligt? Inget har hitintills svaret varit.

Andra ”man” väntar på något ställe ska sticka ut, någon händelse som skett och tar det som ett granskningsfall för att få till någon form av ”prejudikat”. Så har ni Sveriges sämsta körutbildning, ingen alls, eller blivit drabbade av incidenter eller än värre, hör gärna av er till undertecknad. Det här måste upp till ytan och åtgärdas. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar