måndag 22 november 2010
Nya bilar..
Heta diskussioner om nya brandbilar
Värends Räddningstjänst har problem med vikten. För de två nyinköpta brandbilarna blir snabbt för tunga om de lastas med utrustning och brandmän som det var tänkt. Värends Räddningstjänst har problem med vikten. För de två nyinköpta brandbilarna blir snabbt för tunga om de lastas med utrustning och brandmän som det var tänkt. Spelutrymmet innan bilarna kommer upp i maxvikten på 5 ton är bara på runt 600 kilo. Det är inte mycket när utrustningen och brandmännen själva också räknas in i den här vikten. Ambitionen har varit att det ska kunna åka med fyra brandmän. Bara det skulle handla om runt 400 kilo när de har full mundering och kvar blir då max 200 kilo. för all utrustning. Samma bekymmer nedan:
http://st.nu/opinion/debatt/1.2505555-det-har-galler-for-godkand-ambulanssjukvard
Lars Norberg, Verksamhetschefen för ambulansen i Västernorrland har också problem med vikten. Dvs inte han utan ”hans” ambulanser. Arbetsmiljöverket har via ett inspektionsmeddelande (08LS126-2) lyft frågan angående övervikt på ambulanser, Ambulanspåbyggarna måste ta hänsyn till svenska och europeiska standarder vid byggnation, exempelvis SS-EN 1789-2007. Vidare om man läser Socialstyrelsens SOSFS 2009:10 §8-10 är det tydligt vad som krävs av ambulanssjukvården och det är den medicinskt ledningsansvariges ansvar att tillämpa dessa bestämmelser och vid upphandlingar skall, inte bör, LOU lagen om offentlig upphandling naturligtvis tillämpas och ”en god ekonomisk hushållning hållas.” Det innebär att ett alltför dyrt inköpsalternativ med kostsam drift- och underhåll inte kan bli aktuell för avtal… I kommentarfälten sen finns en fråga från signaturen ”kompis_en”: ”Hur kan då Gävleborg ha andra ambulanser? Har de frångått givna kriterier?”
Alltså…det undrar jag med men anar svaren och är väl inte helt tillfreds med dem för jag tror att man numera inte kan bära lika mycket medicinsk utrustning, inte kan ha extrapersonal eller anhöriga med sig eller helt enkelt inte bryr sig om (08LS126-2), SS-EN 1789-2007, SOSFS 2009:10 §8-10 men, vadå, det är deras bekymmer. Gudskelov.
http://www.gp.se/motor/bil/1.253415-vad-doljer-sig-i-en-polisbil- är då lite om den sista kamraten i blåljusfamiljens fordon. Runt 500 kg lastar en "valig polisbil och med utrustning och personal torde de inte ha några större problem med vikten. För bilen. Sen har de krockar igen och nu i Skåne. Det har varit osedvanligt många trafikolyckor med polisbilar inblandade ett tag nu. Anmärkningsvärt många faktiskt.
Alltid och ständiga problem med specialbyggen av fordon, förarutbildningar och relaterat men jag har varit i denna debatt nu i 33 år. 33 år! Varför sluta nu och appropå nu: Nu mot..SAAB i Linköping. hade´
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar