torsdag 29 april 2010

Vad är Rippad?


http://www.cramp.se/magazine/devils-haircut/ och jag länkar till en Bloggranne till höger på denna sida, är klart läsvärd och kul. Oftast. Riktigt kul tycker då jag detta inlägg var. Sen att jag själv har en frisyr tvärt om och som allt mer lever sitt eget liv är mindre relevant.

Under natten till idag har också något/några snillen fått in en reklam-banner, eller vad det heter, på min blogg. När man gick till de sidorna så kom överst en reklamruta för "muskelbyggande på 4 veckor är tydligen galet Rippad. (och en manskropp som i stort, likande min. (Jag såg det utan att något ansikte visades på muskelmassan och magens sex-pack om någon funderar vad jag menar eller kanske mer tror.) Tydligen hade någon eller några sett det och det avspeglade sig i min mail, på gott och ont, då alla mail inte riktigt var rumsrena. Kul med engagemang.. och jag börjar lite tröttna på just Blogger och ser mig om efter andra och ännu säkrare plattformer. Fxxxxxxxxx reklam. Apropå säkra:

Har det blossat upp igen och man blir inte lite så fundersam då man läser: http://www.skanskan.se/article/20100428/MALMO/100429645/1057/*/brander-pa-ramels-vag Frågan är om det är rätt ordval, ”blossat upp”. Utifrån ett glödbrandsperspektiv då men det har väl inte på väldigt lång tid varit riktigt släckt och vi får väl se vad nu detta bär med sig. För räddningstjänsten.
Det känns allt annat än bra och ni utanför detta problemområde tänk till och in er själva i situationer som beskrivs i artikeln. Inte klokt egentligen och när har vi den första ”riktiga skadan”, alltså en sådan som syns och blöder utanpå och inte ”bara” inuti? Det finns inga enkla lösningar och problemen är mångfacetterade men likväl måste det lösas och frågan är om man är på rätt väg eller mycket är ..rammel.

Den 29 januari år 2008 omkom en anställd på Ala Sågverk i samband med reparation av en kedjetransportör i sågens justerverk. Mannen avled efter att hans huvud kommit i kläm under en ett ton tung transportör. Åklagare Christer B. Jarlås har åtalat Stora Enso Timber för arbetsmiljöbrott med vållande till annans död. Eftersom ingen enskild görs ansvarig riktas åtalet mot företaget. I stämningsansökan, som är på 48 sidor, riktar åklagaren skarp kritik mot företaget både vad gäller säkerhet, skyddsutrustning och riskbedömning. Den utrustning som borde ha funnits, och kunde ha förhindrat olyckan, fanns inte på plats. Åklagaren anser att eftersom "...företaget inte har gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten..." ska företaget ådömas en företagsbot på 1,5 miljoner kronor.

”Eftersom ingen enskild görs ansvarig riktas åtalet mot företaget” och kan man jämföra enligt lagens mening och intention ett företag mot ett kommunalförbund, en kommun, var en fråga jag ställt och fått svar på. Här i förenklad och kort version; JA! Samverkan och Benchmarking det är bra det och vad var det nu Riksåklagaren m.fl. skrev i sina svar till oss och ska vi nu komplettera de skrivningarna och få mer kompletta och mer riktade svar? Ja, igen, och vi måste tydligen idag formulera om frågorna för att få till ett nej från oss så vi inte ser ut som ja-sägare, bara.
Kommer BRF och/eller jag ge upp och lägga sig? Nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar