lördag 24 april 2010

Det ÄR vår, sådetså..


Hela Sveriges luftrum är öppet för trafik i dag.
Enligt morgonrapporten från luftfartsmyndigheten LFV är det i stort sett ingen aska i luften. Det tänkte jag då ändra på för nu ska grillen fram och jag har tröttnat på att vänta på våren. Den är idag, sen får det snöa och krångla hur det vill.

Tänkte skriva ett sedvanligt inlägg om politiker och tröga organisationer som jag väntar svar från, men ångrade mig. Skriver ett sedvanligt inlägg om chefer och ledarskap istället och tar det andra efter jag fått svaren. Verkar vara klokare, för svaren, då jag vet att några företrädare faktiskt läser bloggen och då kanske ändrar svaret. Åt fel håll. Tänkte liksom till där.

The imposter syndrome – bluffsyndromet – är ett begrepp som myntades av amerikanska psykologer på 1970-talet. Sedan dess har det kommit såväl böcker som psykologiska studier i ämnet. Personer som lider av bluffsyndromet tror ofta att merparten av deras framgångar beror på yttre faktorer såsom tur och tillfälligheter, snarare än talang och kompetens. Det är inte konstigt om du känner igen dig. Tvärtom och speciellt om du är i chefsställning då fenomenet förekommer i allra högsta grad bland chefer. Nästan varannan chef har känt sig som en bluff på jobbet, visar en undersökning som Chef har gjort bland 425 chefer. Fyrtio procent uppger att de någon gång har känt att de nått sina mål genom tur och tillfälligheter, snarare än skicklighet och kompetens.
»Jag är rädd att det ska avslöjas att jag fått en post som jag är underkvalificerad för och att underordnade egentligen kan mer än jag«, berättar en anonym chefsröst i undersökningen.

Vad vill jag med detta då? Tjaa..kanske beskriva att det inte är ovanligt att känna så här som chef och speciellt i organisationer där man bara har chefer, och inga, eller få, ledare. Anställda som ledare alltså, inte informella. Många informella ledare i en organisation är ju ett tecken på att det är sant och inte en känsla och att det stundar ett avslöjande.

Nu SKA grillen/våren fram och sen har hustrun tänkt sig att vi skall gå på vårkonsert på Gävle Slott klockan 16.00. Jag har köpt några öl, chips, korv och kollat att tv:n syns från altanen och hade tänkte se på hockeyfinalen. Allt i ett. Smart va´ men..just nu verkar det som jag hamnar på..konsert. Förhandlingen är dock tillfälligt adjungerad. Funderar om jag ska ta till ett tjuvtricks och sätta på mig snickarbyxorna och få svårt att hinna med.. Ooops nu verkar det vara slut på adjungeringen, vi hörs, hade´ bra på er och fortsatt trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar