torsdag 15 april 2010

Askmolnet drabbar ambulans och polis


Askmolnet drabbar ambulans och polis - Östersund - ltz.se

Vilken tur ...att jag tog strid och vägrade ersätta ambulanser med helikoptrar. Då för två år sedan, också. Lägg ner 10-talet fordon och ersätt med en helikopter centralt placerad i länet och tjäna 13 miljoner hade politiken och högsta byråkratledningen svalt av en "konsult". Inga problem egentligen under en förutsättning när man bara tittar på års-statistiken och räknar om den per dag, tittar på flygtider och insatscirklar och hur många uppdrag man hinner, men, och ett stort men det förutsätter att uppdragen kommer i rätt orning och inte samtidigt och att man kan flyga jämt. Vad är oddsen på det om det är 45000 uppdrag/år? Vulkanaska hade vi inte heller med i beräkningarna och och även om någon tänkt skulle vi aldrig kunnat stava till Eyjafjallaöykull oavsett.
Just nu är jag mest rädd för hysterin än askan och vilken tur att kungaparet hinner till Köpenhamn....

Vi har några konsulter inom räddningstjänsten också.
Jag vet vilka.

4 kommentarer:

  1. Ja, för "konsulter" är ju djävulens avkomma... Låter mer som att det är beställaren som är klåparen i ambulanshelikopterfallet...

    SvaraRadera
  2. Kan man tycka och det gjorde jag. Mycket och kanske för mycket men det kändes och känns skönt. :-) // Peter

    SvaraRadera
  3. vilka är konsulterna?! RäTJ fattar inte, sorry peter du vet jag är trög ibland :) /xx

    SvaraRadera
  4. :-)Rtj och det tror jag inte ett ögonblick på, men.. Vi har tex en som varit i över 75 komuner och någons räddningschef som hinner mer än sina grunduppdrag. Om man är i över 75 kommuner är man en Rdtj-VIP ett slags maktfaktor då och är det bra? Skriver mer om det sen. // Peter

    SvaraRadera