måndag 19 april 2010

Samverkan, avtal och anklikt


By Jan Wisén: -Det känns oerhört skönt att vi nu är överens med samtliga personalorganisationer om hur den fortsatta samverkan skall bedrivas. Från och med nästa vecka kommer vi att tillämpa denna överenskommelse, som innebär att alla berörda parter gemensamt träffas varannan tisdag. Dessa samråd ska präglas av en öppen dialog och där fokus skall ligga på samförstånd och ett gemensamt ansvar för vår utveckling. Vid behov kommer separata MBL-förhandlingar att genomföras med berörda parter. Den gemensamma ambitioner är dock att merparten av frågorna skall kunna lösas vid de gemensamma samrådsmötena. Det är min förhoppning att detta blir en nystart på vår samverkan mellan arbetsgivar- och arbetstagarparterna vid Storstockholms brandförsvar.

Det är vår förhoppning med och BRF har ju numera samverkansavtal med de flesta. Det är bra det. För de flesta.

Nu bär det iväg till dagens vedermödor och jag väntar ivrigt på att höra vad Kommunal ger för svar på sitt bud.
De har funderat sen i fredags.

Detta får mig.. osökt, att tänka på ett vandringsskämt om att Pravda en gång rapporterade om en rallytävling i Sibirien där den duktige sovjetiske rallyföraren kom tvåa medan imperialisten från USA kom näst sist. Att tävlingen hade bara två deltagare ‘glömde’ man berätta.

Hur svarar Kommunal och vad svarar man och vad offentliggör man och på vilket sätt? LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin pekas redan nu ut som ett sänke för Socialdemokraterna i valrörelsen och blir inget affischnamn i år enligt media.
Blir Kommunals brandmän det nu, affischnamn? Utgörande 0,0054 % av de medlemmar hos Kommunal som budet gäller. Jag hoppas men hur skall man i så fall försvara att man svek låg-löne-kvinno-satsningen till sina andra 99.9946 % medlemmar?
En Pravda-artikel i Kommunalarbetaren?

Läste föresten också att Linda Rosing, känd för sina plastikoperationer, nu vill hon operera om sig igen
- till sitt gamla jag. -Jag ser ut som en anka och skäms för mitt utseende, säger hon.
Undrar vad BRF:s Förbundsordförande Ankan tycker?
Spännande det med och honom träffar jag snart, om jag NU ger mig iväg till tåget, så jag får väl kanske svaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar