onsdag 21 april 2010

Sorry Gurra


Känner ni till Streisandeffekten?
Barbra Streisand stämde en fotograf på 50 miljoner dollarför att han sålt flygbilder av hela Kaliforniens kust. Barbra Streisand ansåg att hennes palats med trädgård syntes på en bild, vilket inkräktade på hennes integritet. Den okända bildbanken fick en massiv ökning av besökare och snart fanns Streisands hus överallt, just det som hon inte ville.

Sensmoral och en grundkurs i nätkunskap: Man måste kunna skaka på huvudet och uppgivet sucka åt nättroll och bara gå vidare i sitt annars kan något ”explodera” på avsett, alltså fel vis. Troll-vis. Troll lever på anonymitet och är rädda om egen identitet. Ingen vill ju erkänna att han/hon beter sig annorlunda på Internet än i vanliga livet och många gör detta som en ventil att släppa ut ilska och frustration på någon eller något istället för på.. Och det kan ju vara bra så kanske man förhindrat något blåöga och skapat någon aggressiv bilist mindre. De allvarliga saknar sådan humor där man skrattar åt trollen men gudskelov har jag en del humor, om än kanske inte lika just din, för just nu skrattar jag mig nästan fördärvad åt ett mail från Gurra Gurrasson.
(Jag har fler än Gurra. Brandman Bruno, ObServer, etc.)

Gurra är en …tjej vars ego och självbekräftelsebehov vida överstiger hennes intellektuella kapacitet och absolut sin verbala förmåga och det roliga är att jag har hennes IP-adress. Och..jag hade den redan tidigare. Men inte som Gurra. Jag har fler IP-adresser och har haft mycket IT-hjälp sedan någon försökte hacka bloggen. Helt otroligt vilken kreativitet men det var inte Gurra utan en annan skrivbordsbrandman är starkt misstänkt. Nu funderar jag på om jag ska göra en Streisand, just det som Gurra inte vill, göra henne synlig och jätte-offentlig och/eller..nöja mig med humorn i detta och då kommer jag på vad jag nyss skrev:

Man måste kunna skaka på huvudet och uppgivet sucka och jag tror nog att vetskapen att möjligheten finns, räcker bra för ”Gurra” att leva med för ni kommer väl ihåg ordspråket; tar man fram ett troll i ljuset exploderar det och så illa vill jag ingen. Jag ler istället. Förnöjsamt, må medges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar