onsdag 13 oktober 2010

Olika.. hjältar


Här välte offret tjuvarnas bil under kuppen - KVP.se - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje och på temat "lite speciella utryckningar" för dagens hjälte är för många den Svedalabo som stoppade två dieseltjuvar med hjälp av en hjullastare. – Han gjorde vad han kunde för att stoppa tjuvarna. Dieselstölder är ett stort problem för oss, berättar Håkan Jönsson som är chef för det företag i Trelleborg som mannen arbetar på. Mannen vill inte själv ställa upp på en intervju. – Han gjorde inte det här för att få uppmärksamhet. Han handlade i nödvärn, fortsätter Håkan Jönsson. Nödvärn..

Den 28 september beslutade MSB om föreskrifter kring redovisning av risk- och sårbarhetsanalyser. Det är föreskrifter för kommunerna och landstingen samt föreskrifter för de statliga myndigheterna. Den 1 januari 2011 kommer de att träda ikraft. Syftet med föreskrifterna är att förenkla och utveckla arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser. Utgångspunkten är att se sambanden i krisberedskapssystemet, från den lokala nivån (kommunen) till den centrala nivån (staten) med en tydlig röd tråd mellan de olika nivåerna. Som en del av arbetet ingår också att ta fram en vägledning med råd och stöd. Denna presenteras efter årsskiftet och det är bara att hoppas att det blir bättre.
Ska nog se detta i verkligheten först innan jag ropar hej. Jag blir alltid lite fundersam när det finns skrivningar som; ”Kommuner och landsting ska anpassa arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser till de egna behoven och till övriga förutsättningar”.

Nästa hjälte är Herman i Dorotea som tillsammans med ett par ungdomar räddade livet på Kerstin Nordin. Sen har Herman uppenbarligen någon som inte tycker om honom vilket syns bland kommentarerna. Herman däremot är en ödmjuk kille som egentligen inte bryr sig mer än att han brinner för räddningstjänsten och sin bygd och då jag hörde detta första gången, av källan själv, berömde han de andra som varit med och inte minst ambulanspersonalen som sen är, och var, själva förutsättningen för att det han och andra påbörjar fick/får ett lyckligt slut. Jag retat mig till nästan vansinne över kommentaren; ”Inte bara en Herman P som gillar vara i fokus”, nämligen. Det blir ett fokus på en person som ställer upp, som driver och som får saker gjort per automatik och Doreotea har mycket att tacka Herman för istället för att låta Jante-lagen slå till och ned på honom. Skämmes ta mig xxx. Gör nått själv då! Svårt antar jag. och enklare vara en anonym missnöjd prickskytt i kommentarsfälten Tragiskt egentligen med så dåligt självförtroende. Funderade ett tag om jag skulle lägga in den gamla Puckobilden igen men nöjer mig med Jantelagen, http://vk.se/Article.jsp?article=385034 Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar