onsdag 6 oktober 2010

Larm om brister


Få lyssnar på larm om brister - Falun - Dalarnas Tidningar

I fyra år har de utrett allvarliga olyckor i Dalarna.
Gång på gång har de pekat på allvarliga brister i den egna organisationens insats. Men antalet åtgärder är få. - Det vi gör här är bara ett spel för galleriet, säger brandmästare Börje Holmberg, olycks- och riskanalysenheten vid räddningstjänsten Dala Mitt.

Det saknas helt rutiner inom Dala Mitt för att sprida informationen vidare i den egna organisationen skriver man och rapporterna blir istället liggande på hög. Och ingen läser dem. Samtidigt gör räddningstjänsten Dala Mitt nya insatser, där samma typer av misstag begås. - Det är lite pinsamt, det är det.
Börje Holmberg utredde branden på Herrhagen i Falun. Det var en dödsbrand.
- Jag tror inte någon har läst den rapporten och jag fick ingen feedback och frågade ledningen om de tagit del av den men fick inget svar, säger han.

I kommentarerna kan man läsa; Operativa insatser blir inte effektivare och bättre av organisationsfrossa. Dala Mitt har både särskild förbundschef med stab, räddningschef med stab, samt drösvis av brandingenjörer i olika avdelningar som fyller sina dagar med rapporter och utredningar. När det sedan händer större olyckor ska utsedd brandingenjör vid behov överta den operativa ledningen. Att då sätta in fler skrivbordssläckare i bakre staber skulle näppeligen göra insatsen på olycksplatsen mer effektiv. Lösningen torde ligga i bättre insatsplanering, utbildning och övning av insatsorganisationen i allmänhet och dess brandingenjörer i synnerhet. Säkerställ vidare återföring av kunskaper som uppenbarligen finns inom RDM samt inom räddningstjänstverksamhet inom landet. Eftersom allt detta är sedan tidigare känt av alla berörda torde framgångsfaktorn för detta vara ett utbyte av den högsta tjänstemannaledningen inom Dala Mitt. Efter den här artikelserien om brandkåren och alla kommentarer som har varit, så förstår man att det finns allvarliga problem och att den högsta ledningen inom brandkåren borde bytas ut. Vem kommer att se till att det blir gjort?

Det är räddningschefens ansvar att se till att räddningstjänsten uppfyller de krav som lagen om skydd mot olyckor ställer på organisationen. Det vill säga att insatser ska genomföras så effektivt som möjligt. Detta är solklart.

Idag ger ledningen sin bild av den egna organisationen: - Vi är en väl fungerande räddningstjänst, säger Mats Hedlund, räddningschef och känner inte igen bilden av hur anställda upplever situationen. http://www.dt.se/nyheter/falun/article765487.ece

Artikeln är inte bra och kunde gjorts på många andra sätt varav de flesta varit bättre och klipper man ut lite av svaren ser de ut så här.
Vi försöker, vi kan bli bättre, vi arbetar med, ta till oss och se över, utvecklats ganska bra, Jämfört med andra räddningstjänster så har vi kommit långt, utveckla vår verksamhet vidare, kan vi bli bättre på, jobbar för att åtgärda, har vi gjort en ansats och målet är att vi ska bli bra… Mediaträning kanske?

Och en liten syndabock identifieras; -Ansvaret ligger på enheten att samla rapporterna i det befintliga system vi har och sedan se till att de fördelas på de olika funktionsområden som finns inom Dala Mitt.
En generaltabbe ur ett chefs/ledarskapsperspektiv och jag antar att det just är den avdelning och personer som Börje Holmberg, olycks- och riskanalysenheten vid räddningstjänsten Dala Mitt som avses. Det är alltså Börjes fel och inte Räddningschefens?

Man måste tydligt ta på sig en del av ansvaret, kanske inte allt, och dessutom visa att man har planer och tankar som verkligen håller för att åtgärda saker när ett sånt här ”drev går”. Är man otydlig, undfallande och hamnar i ett ”snömos” har och får man problem och inte ”stopp på snöbollen” utan riskerar att den rullar fortare eller i annan riktning som slår till igen. Vi får se men jag har mina aningar om en fortsättning..

Jag upprepar: Det är räddningschefens ansvar att se till att räddningstjänsten uppfyller de krav som lagen om skydd mot olyckor ställer på organisationen. Detta är solklart. Är det ”rättvist” och kan det kännas tungt, är en annan fråga och i dessa lägen helt o-relevant. Jag vet av egen erfarenhet som tidigare ytterst ansvarig för Sveriges fjärde största ambulansorganisation vad svaren troligen blir om man frågar en chef och jag bryr mig inte om de svaren. Faktiskt. Jag skriver det på förekommen anledning då jag får en del mail om att jag är orättvis mot chefer och deras roll och ansvar. Det är jag inte, och rådet är att läsa lag-en/arna, befattningsbeskrivningarna samt chefsavtalen och sen, sen kan vi ta en diskussion. Jag ser fram mot den.

Jag avslutar med ett citat igen; Jämfört med andra räddningstjänster så har vi kommit långt. Vad står det egentligen jo en vinkling om att alla andra har det värre, alltså sämre. Hallå MSB!!! och landets Länsstyrelser! För en del håller jag med om det utan att riktigt veta mer än tro då jag inte känner Dala Mitt i detalj. Jag känner däremot andra räddningstjänster och inget har framkommit som inte finns där med i denna artikelserie. Och till synes än värre. Vilken organisation blir näst på tur att granskas är min undran och jag är övertygad om att vi kommer se liknade reportage på andra ställen med. Medborgarna har tröttnat och journalisterna hänger på och detta är en offentligt finansierad verksamhet med full insyn om man så vill och det kommer man att vilja. Klarar ni det och vems är ansvaret då frågorna kommer och vad har sagts och skrivits om din organisation tidigare och var har du dina medarbetare och i vilken relation står du med facket är frågor jag, som chef och ansvarig, skulle ställa mig just nu.

Just nu ska det förhandlas om man inte har det ansvaret det kan vara och är skönt, och i delar enkelt, att vara i opposition till vissa ”organisationer”. Men har man fattat fel beslut och får det negativa konsekvenser för befolkningen och de rådgivare man har fortfarande sitter fast i -70 tal och inte har en aning om hur samhället och organisationer, inte minst räddningstjänstorganisationer, utvecklats och utvecklas får man stå sitt kast.
Det ”slår en i ryggen om man är ansiktet” för en organisation´och dess ansvarige. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar