måndag 28 februari 2011

Vem/var är Tolgfors


Sparkas och får miljoner | Nyheter | Aftonbladet och en till artikel i samma tidning om den så kallade ”elefantkyrkogården”, regeringskansliets paradis för sparkade generaldirektörer med diffusa arbetsuppgifter. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article8631828.ab
Bo Bylund känner jag igen som ordförande i Brynäs IF och Anders L Johanssson var den som nyss "gav Sigbjörn sparken´". Hans lön ligger på 140 000 kronor i månaden och utöver månadslönen betalar skattebetalarna i Västernorrland även för en flygresa tur och retur till Stockholm per vecka, taxiturer till och från flyget samt en bostad i Härnösand där Johansson bor i veckorna. Tillkommer gör också andra kostnader och naturligtvis pension och sociala avgifter. Tf:andet går ju ut så småningom och då återgår väl Johansson till den lägre lönen vid "elefantkyrkogården” på 105 100:-/månaden som vi alla bidrar med och inte bara Västernorrland. Ungefär.
http://st.nu/medelpad/1.2590549-nodlosningen-kostar-dig-en-halv-miljon
Varför bryr jag mig och skriver om detta då? Jo det tycker jag är ganska självklart när man representerar "högavlönade" brandmän. Klart man blir.. fundersam, när bara omkostnaderna, eller taxiresorna, för vissa med "ospecifika arbetsuppgifter", är högre än för våra medlemmars totala löner. Jo jag vet att det är svårt att jämföra men det finns gränser och när det är så här uppåt väggarna gör det knappast att förtroenden stärks.

Apropå förtroende. ”Många med mig tvivlar på att det finns ett verkligt engagemang hos Sten Tolgfors för alla de insatser som utförs av kommunal räddningstjänst, krisplanerare och civila svenska hjälparbetare,” bloggar Kjell Larsson i MSB:s Tjugofyra7. Han refererar till Folk och Försvars konferens i Sälen där Tolgfors tal var 10,5 A4-sidor långt men utan ett ord om räddningstjänsten i totalförsvaret och under hans ansvar. Tittar man in på hans blogg så sist han nämnde något där, mig veterligen, var vid Rinkebybranden i juli 2009 och därför blev jag lite glad över rubriken; ”Fördelningen mellan hel och deltidsanställda” . Tills jag läste den. Naturligtvis handlade den om fördelningen mellan hel- och deltidsanställda soldater. Dumt av mig att tro nått annat.
Gogglar man ser man ju att han varit ute, ”4-5 gånger” vid landets räddningstjänster. Sen har jag väntat sen den 28 juli 2009 på de löften han gav till TV 4; ”I strid med gällande lagstiftning väljer allt fler kommuner att skära ner på räddningstjänsterna. Men kritiken mot besparingarna är nu hård. Brandmännen själva varnar för att människoliv sätts på spel och försvarsminister Sten Tolgfors vill se en skärpt tillsyn på området.”
Hur och framförallt, NÄR!

Han hade det lite stressigt inom räddningstjänstens område sommaren 2009 uppenbarligen. Är ni intresserade av vem som är vårt departementsråd och till och med kunna se honom, finns här en länk från Wikipedia som dessutom innehåller en bild. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sten_Tolgfors
Blogglänken är det meningslöst jag lägger upp om ni är intresserade av räddningstjänstfrågor och har ni ett militärt intresse, goggla själv.
Jo jag är sur. Riktigt sur faktiskt på nonchalansen. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar