söndag 27 februari 2011

Kenta


Crafoord på schlagerns efterparty är första nyhet och Linda Bengtzing som erkänner att hon sjöng fel flera gånger är nummer två. Nummer tre var att Obama säger att Khadaffi måste lämna nu och jag skriver om Expressen på webben 23.54. Aftonbladet har Obamas uttalande som EXTRA-nyhet och först, innan de kommer in på efterfesten för ”stjärnorna”. Vilken tidning jag köper idag är självklar och kan någon sakna om vi mister en skvallerkvällspress-BLASKA och vad ska de egentligen spegla? Maddes mysiga frukostdejt eller att Rybak flyr under direktsändning? Jodå det var Expressen igen och det ”sting” som tidigare varit varumärket, vart är det? Känns som jag inte orkar bry mig, mer, men i:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8625921.ab skriver de om droger och har man cirka 30 år vid ambulansen så känner man till en hel del om samhällets problem och bakgårdar och väldigt mycket om ”hur”. ”Varför” är svårare och speciellt om man har någon/några som inte sett, upplevt utan läst sig till, hört, och tror sig förstå så pass att de är beslutsmässiga ”mot” fast de tror ”med” sig. Vilka blir konsekvenserna och hur hanterar vi dem och har det gjorts eller kommer det en utvärdering?

En till av mina favoriter är Kenneth "Kenta" Gustafsson som jag ibland tänker på, speciellt relaterat till dessa frågor, trots att han varit död sedan 2003. Först Harning och nu detta och bloggen börjar lite likna ”Döda poeters sällskap” men egentligen är det inte Kenta själv som först gjorde att jag blev intresserad utan det var Modstrilogin. Alltså Stefan Jarls trilogi om modsen Kenta och Stoffe. Mellan åren 1968 och 1992 följdes Kenta, Stoffe och deras kompisar och hur de dras allt djupare ner i missbruk och misär i Stockholm, Sverige. Samtidigt ger Kenta ut skivor och deltar i melodifestivalen och är aktiv i den mediala cirkusen. För mig är Kenta ett slags symbol för de som är utslagna och som vi blundar för varje dag. Här kommer min favoritlåt på samma tema av Kenta. http://www.youtube.com/watch?v=Uc4nD_rZBC0 och vem har inte skrålat på denna; http://www.youtube.com/watch?v=J5RdjEvvN8A och jobbar man fortfarande på svaret i Kentas fråga:

”Var har elden lärt sej brinna?” Bedrövligt att vi inte kan få till detta bättre och jag dövar mitt samvete med att köpa tidningen Situation Stockholm…. Jag önskar att en del ansvariga vore ett slags fiktion. Då hade jag kunnat betrakta dem utan irritation. Nu lär de dock vara på riktigt varför man hela tiden måste tänka bort det elände deras byråkratiska eller politiska härjanden ställt till med för de som redan ligger eller är på väg ut eller ned. Hur många gånger på en 25 års period från ambulansvardagen tror ni man ”sökt ansvariga och jagat socialsekreterare” långt in på friskiften? Alltså sådana som beskriver eld med att det ”är det fenomen som uppstår när en gas genomgår en koncentrationsstyrd, exoterm, kemisk reaktion som inbegriper oxidation (förbränning) av ett brännbart ämne, i tekniska sammanhang benämnt bränsle. Värme från reaktionen bidrar till förgasning och blandning av det brännbara ämnet och oxidationsmedlet, men per definition är temperaturen så hög att temperaturen ej längre är styrande för reaktionen. Förbränningen sker således i kontaktytan mellan oxidationsmedlet och det brännbara materialet (glöd) eller brännbara gaser (flammor, eld). Förbränning av kolhaltiga, flytande eller gasformiga ämnen ger flammor som lyser starkt av svartkroppsstrålning från mikroskopiska sotpartiklar medan förbränning av exempelvis vätgas ger genomskinliga, svagt lysande lågor.”

När jag menat och menar att ta bort en del av ”bränsle, syre eller värme” och hjälp honom/henne. Gör det enkelt och gör det nu. Livet är kanske inte enkelt och knappast perfekt alla gånger och det, det kunde Kenta förmedla och/men pliktade för. Hade´

1 kommentar:

  1. Wahoo... 00.24 har till och med Expressen fattat att Obama och Muammar Khadaffi borde stå före Bengtzing i "viktighet". / Peter

    SvaraRadera