onsdag 23 februari 2011

Sent ska..


För få brandmän / Nybro / NYHETER / ÖSTRAN / Östra Småland AB - Lokaltidningen med nyheter och information från Kalmar län och Öland. och jag var tvungen att läsa flera gånger.

Sparivern gör att räddningsinsatserna kan bli försenade...

"De första minuterna är de som är verkligen viktiga. Då är vi underbemannade. Vid en större lägenhetsbrand är vår organisation satt ur spel. Räddningschefen Kjell-Åke Svensson har fått stöd från Myndigheten för säkerhet och beredskap, MSB, och länsstyrelsen om att det behövs mer personal inom räddningstjänsten.
- Vi klarar inte att leva upp till de nationella målen. I jämförelse med länets kommuner är vi inte likvärdiga. Vi är underbemannade de första 20 minuterna, upp till en halvtimme av en räddningsinsats. Problemen för räddningstjänsten uppstod efter ett sparbeting på 1,6 miljoner kronor som det beslutades om 2009. Då drogs deltidsbrandmännen i Nybro in och heltidsorganisationen gjordes om.
- Det var deltidsbrandmännen i Nybro som gjorde att vi hade sju man på plats inom tio minuter. Vi påtalade konsekvenserna av neddragningarna för kommunledningen och det känns bra att MSB och länsstyrelsen har uppmärksammat problemet, säger Svensson."


Jag skriver som Leonard Cohen avslutar ett av sina verk.

Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah

Jo det SKA vara 17 stycken sist men bara 4 Hallelujah mellan verserna. Här hade jag gärna skrivit 21 och äntligen ett ställe där man inser och tar konsekvenserna och gör om. Sen tänker jag inte klaga på var man var och varför eller vad var det vi sa och säger och jag har både en gammal skrivelse och de glaslyktor jag fick av kommunen kvar. . Inget mer gnäll idag, idag är jag bara glad. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar