söndag 6 februari 2011

Strumpbyxor fixar isen


Quick Ice Dam Cure | Övertäckningar | This Old House - 1 är en liten udda "hur-man-tar-bort-snö-och-is-från-taket" som prövades med framgång av brandkren i Spencer, Massachusetts. http://www.firerescue1.com/weird-news/articles/966888-Firefighters-use-pantyhose-to-save-Mass-school-roof/

Annars är det en hel del förberedelser idag inför veckan som kommer och ser man lite på grundmaterialet som ligger i mina datorer, som bara ökar och ökar, är det egentligen häpnadsväckande hur mycket tid jag lägger ned på att försöka förklara risker och konsekvenser med tjänstemäns olika förslag för politikerna. Många av de politiska mötena hamnar i ett aha och jaha och det är..underligt. Eller? För i min värld och i mitt tänk finns det ett ansvar för tjänstemännen, oavsett om det jobbar centralt i Hufudstaden eller lokalt i kommunen, att förklara på ett sådant sätt att de som fattar besluten förstår. Det är ibland så pass tveksamt att man nästan funderar på om det rent av är framlagt så att det inte är meningen att det skall förstås. I mycket av det räddningstjänsten gör finns samband åt många olika håll och om då den länken i trygghets och säkerhetskedjan försvagas får det konsekvenser även för andra. Andra som oftast inte vet av det förrän det är försent och det trots att innan väsentliga förändringar har man en skyldighet att...göra ganska mycket, och jag skulle kunna skriva länge om detta. Men inte nu för dels är det söndag och dels måste jag förbereda ett annat ärende som Hufudstadens tjänstemän gör allt, enligt mitt förmenade, för att sabotera pga av struntsaker, prestige och oförstånd; just nu IVPA.

Otroligt trist och BRF drev detta hårt redan på sent 80-tal och gör fortfarande och vi har alltid varit positiva. Detta är verkligen en samhällsnytta, om det görs på rätt sätt, men när byråkrater som inte vet skillnad mellan smal och grovslang, mellan plåster och förband, ska försöka sig på en tolkning i vad som ingår i vissa räddningstjänstbegrepp och företeelser, ja då kan det sluta var som helst. Var som helst..och det kommer nog att visa sig. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar