söndag 13 februari 2011

IDI på resa



Jag håller på och packar. Veckan som kommer är jag utanför Sveriges gränser på möten. Om än inte långt men det finns undantag i det från andra som för Alex Forrest, International Association of Fire Fighters som kommer från Winnipeg, Kanada. Alex Forrest är en av världens främsta experter på sambandet mellan cancer och brandmän och har blivit en uppskattad vän. Jag tror det även är om-vän-t och hans arbete har mynnat ut i för deras del att; ”-Om en brandman dör av i cancer i Kanada eller USA anses det som ett arbetsrelaterat dödsfall i de flesta stater och provinser. Dödsfallet erkänns då som en arbetsskada och ekonomisk kompensation utges till brandmannens efterlevande. Det jämställs med om en brandman skulle förolyckas vid en vanlig räddningstjänstinsats.”
Se tex http://www.ssbrf.se/Swedish_Firefighters/5_2009.pdf sidan 26 och 27.

Jag reser så mycket att jag lärt mig packa, lärt mig tåg, flyg, olika kontroller och vilka tider och företeelser man måste ha koll på för att överlista systemet och få lite smidighet i sina äventyr och jag är nästan ”papperslös” numera. Jag har förprogrammerade telefonnummer och webbadresser om bokningar, ombokningar, störningar/trafiklägen och betraktar lite överseende småflinade amatörerna från Hedenhös som prasslar med papper och klistrar bagagelappar, upp och ned och på fel väska, och har förträngt att jag var där, alldeles nyss. Att resa i sig är en konst det med och tro mig, ni tjänar otroligt mycket på att vara förberedd. Även era medresenärer, de som till att börja med, flinade betraktar er. Till att börja med alltså. Jag har sällan mer än handbagaget och den väskan får ju väga max 8 kg och ha måtten 55x40x23 cm och reser du till/från Asien eller USA i Business eller Economy får du ha två handbagage. Otroligt faktiskt hur mycket som får plats i ett handbagage om man tänker till och så har du sluppit köerna till bagageutlämningarna och till 99.99% även Tullen. Du är först eller bland de första ut till rese-målet utan att behöva ”bete dig”, eller ens se de som ”beter sig”, och är bra humör och då finns det oanade möjligheter.. för resten. Ungefär som man gör vid en bra förhandling. Förbereder.

Men, nu reser jag inte ensam imorgon… och hur gör de? Får de ned beautyboxar och ombyten i en väska? Inser att det kan vara läge att ta en resväska ändå och då ta med en extrakostym, (blir ju en del officiella besök och middagar), och göra tvärs om mot vad jag lärt in, skippa handbagaget och ”chilla läget”. Alternativet är att stå ensam och vänta och jag är ju en gruppmänniska.

Vi är ju alla olika men ändå lika om man bara förstår olikheterna. För ett team är olikheterna nästan en förutsättning för att nå resultat, åtminstone bra resultat. Mixen av styrkor, svagheter, kompetenser och erfarenheter bygger ett starkt team om man vet hur man ser dem och lägger dem rätt i puzzlet. Kommunikation är hemligheten och skillnaden ofta mellan fiasko och succé och kommunikation är så mycket mer än ”bara prat”. Det visar både mitt eget och andras förmågor och beteenden och har man kännedom om detta och sig själv kan man anpassa sig och förstå andra och kanske rent av förstå varför inte de anpassar sig. Naturligtvis finns flera och olika ”verktyg” för detta men det jag då anammat och försökt mig förstå under många år heter IDI. ( Interpersonal Dynamic Inventory.)

Det visar vårt, mitt eget, beteende som andra ser på det och förklarar varför och omvänt hur och varför jag reagerar som jag gör på andra. Enligt IDI finns det fyra grundtyper: Analytisk, Vänskaplig, Uttrycksfull och Pådrivande. De kan sen delas upp i vardera fyra undergrupper och total finns då 16 varianter, profiler. Ingen är bättre eller sämre egentligen men det kraschar duktigt, som + mot – om ytterligheterna möts, och de inte förstår det. Vad/vem är då jag? Jo jag vet det och har gjort många "profiler" med tester och analyser genom åren men kan man vara någon annan och märks inte det då? Ja det kan man och jo det gör det men kanske inte direkt och du måste veta vad du tittar efter, ungefär, är svaren.

Mer sen om detta för åter till packningen..och kanse rent av man skulle lägga ned en beautybox och fler ombyten .. Eller inte... Svårt när man "fått utrymme" man inte är van vid.. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar