torsdag 17 februari 2011

Lättare att rekrytera..


Lättare rekrytera deltidsbrandmän - Östhammar - UNT.se och vad har man i Uppland som man inte har i...för förra året rekryterades 25 deltidsbrandmän till räddningstjänsten i Norduppland. En intressant artikel som legat och mognat till sig för själv är jag kvar i Finland.

Morgonmöten och hemresa och en lite återblick till bra möten och spännande dagar. Nya och fler medlemmar till den internationellt växande fackliga familjen ger mer personer och personligheter att träffa och det som är så kul i detta jämfört med andra likande uppdrag jag haft genom åren, alla är så lika. Alltså de frågor vi diskuterar är globala och även om vi är i olika takt har vi samma ton och blir bums kompisar. Vi vill hjälpa varandra och vi är eller har varit brandmän allihopa kan det vara det? Så är det med all sannolikhet och jag kan inte låta bli att flina lite om jag tänker tanken på hur en ombudsman med erfarenhet från dagis, vården eller ren administration skulle uppfatta dessa möten. Och uppfattas. Man får problem om man inte vet vad 1+4 är och vet skillnaden mellan ett strålrör och en vattenkanon, så är det bara. Otroligt givande och en rad trådar att nysta i och mycket, mycket material med hem. Inta minst om cancer, arbetstider, löner, försökringsskydd, nya farliga produkter att de upp med om de brinner mm och mm.

Vidare har ett antal kontakter med folk som inte var på just vårt möte tagits och som både bjudit in och bjudit till. Jag är nöjd, helnöjd faktiskt och mycket glad och..trött. Nu mot det sista och sen hem och jag hoppas den nya flygutbildningen är bra. Hörde nått om "springlandning" men "spring" måste väl betyda engelskans "vår". Vad är det för problem med att landa på våren man gör väl lika som på hösten eller? Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar