onsdag 15 juni 2011

Inga bra tecken...


Liiite mer Kina och SvD skrev igår hur den statliga myndigheten Invest Sweden ”tolkar” sin statistik när det gäller resultatet av kinesiska investeringar i Sverige. De tio största investeringarna 2008–2010 ska enligt myndigheten ha skapat 600 nya jobb i Sverige. Men när siffrorna granskas krymper siffran till 60. I sin årsredovisning påstår man att det ”har” hänt men i själva verket är det något som man ”hoppas” ska hända.
http://www.svd.se/naringsliv/invest-sweden-backar-fran-siffrorna_6241568.svd När man sen pratat med en företagare som Invest Sweden pekat ut och som driver restaurang i Stockholm och som en av dem man hjälpt, säger han; ”– Invest vadå? – Jag vet inte vad det är och jag har inte fått någon som helst hjälp av dem. Kan de hjälpa till på nåt sätt?” http://www.svd.se/naringsliv/invest-swedens-uppdiktade-investeringar_6240090.svd Sydsvenskan och Skånskan skriver om…annat, och som andra medier att; ovanligt många olyckor har inträffat i trafiken hittills i år och antalet dödade har ökat med över 30 procent.

En förklaring kan vara att vi kör mer aggressivt, anser trafikexperter. Okey…och visst har beteende betydelse, hastighet och ökad intensitet med, men/och hur ser det ut NÄR det har hänt, undrar jag? Vilka skador hade trafikolycksoffret och hur blev han/hon omhändertagen och inom vilken tid och av vilka? Finns det en förändring gentemot 1-2-5 år tillbaka och kan en nedrustning generellt av operativ insatspersonal ha någon betydelse i sammanhangen?
Om trafikexperter uttrycker sig med ”kan vara” och ”anser” utan källor och evidens kan väl jag göra likaledes:

Jag tror det finns ett samband med längre insatstider, mindre samverkan/övning/utbildning mellan specialiteterna och att generellt har utveckling inom detta område fått stå tillbaka till den grad att man även tappar i att bibehålla kunskaper som ”räddar liv”. Priset kommer att bli högt när detta kan anföras i bevisning för populistiskt politiskt korrekta befattningshavare som inte bara medverkat utan anfört av och nedrustningarna. Tror jag också.

Vore det inte så allvarligt.. kunde man citera John Cleese i en hel del av det som sker och skett kan jag tycka; "How do you make God laugh? - You tell him about your plans." Nu har jag ett tåg att passa, det kan vara "roligt" det med. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar