måndag 13 juni 2011

Eländen i olika grader


Jag har inte mått nått vidare och igår låg jag döende i en svårartad förkylning och var helt oförstådd. Kanske hustrun borde ha förstått mig, egentligen, för hon är ju sjuksköterska och har dessutom haft precis samma förkylning som mig. Lindrigare förstås. Mycket lindrigare och så liten att hon kunde jobba, tvätta och göra en massa saker. Bara det va´? I min utsatthet, ensamhet, och utlämnad till mitt öde, låg jag där och inväntade döden och tänkte på allt jag inte hunnit göra i mitt liv och det jag gjort. Även det jag gjort som kanske skulle vara ogjort och det andra gjort och ogjort mot mig och stirrade ibland på febertermometern som envist höll kvar febertoppen på… 37,8. Och så regnade det in eller var för varmt och jag hade en vagel i ena ögat men, med nöd och näppe överlevde jag, och det blev svalare och regnet upphörde och så såg jag att det finns de som haft och har det värre för:

En landstingsanställd direktör från Skåne toppade nyheterna från Aftonbladet igår och sen hängde resten av media på. Ett drev alltså.
Han hade varit på ”porrfest i Barcelona för att utveckla näringslivet i Skåne” och representerande då Region Skåne. Artikeln fortsatte i stilen ”politikerna drar ner på sjukvården samtidigt som de låter tjänstemännen resa jorden runt för miljontals skattekronor” och han kommenterade själv; ”– Man känner sig som en idiot ibland, men det får man ta.” Jag tittade också in på Region Skånes webbsida och där hade man jobbat i helgen, och bra. Snygg medial retur av Kommunikationsavdelningen som räddar organisationen och dessutom troligen tydliggör och stärker den. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/region_skane/pressrelease/view/invest-in-skaane-startar-internutredning-efter-uppmaerksammad-tjaensteresa-648487
Däremot, för ”direktören som känner sig som en idiot”, lär det bli konsekvenser som motsvarar just den känslan och apropå idioti;

Så fick jag tips om http://www.svd.se/naringsliv/finansrevolten-har-bara-borjat_6235004.svd där Andreas Cervenkas vassa penna ger sig på pensionsbranschen. Faktiskt det fjärde, femte inlägget på kort tid av olika debattörer om samma ämne och lite äntligen tycker jag. Detta är inte bara sjukt utan helt ”sinnes” som en vän skulle uttryckt det. Om han inte jobbat i just den här branschen. Ridå..för det, men, om brandmän inte avstått löneökningar till förmån för en pension, som mer är ett litet bidrag och inte är pensionsgrundande i sig, och istället satt hälften av de pengarna i privata pensionsförsäkringar kanske via en gemensam stiftelse, vad hade de tjänat och vilken pension skulle de få och från när?
Jodå, vi har räknat en del på det rent hypotetiskt och naturligtvis teoretiskt men hukar oss ett tag och har det i våra arkiv för att möta framtiden. Hur än den blir. Ett, kryss och två är en helgardering men så bör man planera även om man helst vill ha ett av resultaten.

Avslutar idag med en till Cervenka: http://www.svd.se/naringsliv/den-schizofrena-svenska-modellen_6076431.svd Pacta sunt servanda, Avtal ska hållas, och då gällande bonusar. Och fackens återhållsamhet, och... om en allmän flathet. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar