onsdag 22 juni 2011

Eslöv och SJ


Mindre utryckningsstyrkor på många ställen eller större styrkor på färre ställen var de alternativen som Räddningstjänst Syd hade att välja på när arbetet lades upp för fem år sedan. ”– Vi valde mindre styrkor på fler ställen. Det är fortfarande ett hållbart beslut”, sade Räddningstjänst Syds förbundsdirektör, Per Widlundh, när han talade vid kommunfullmäktige i Eslöv på måndagen. Han gick inte in på detaljer om den omdebatterade dödsolyckan i Eslöv, men medgav indirekt att den hade att göra med den väg som Räddningstjänst Syd valt att organisera sig på. – Det är ett val man måste göra, ett politiskt val. Andra alternativ nämndes inte men däremot pratades det mycket om de stora satsningar som Räddningstjänst Syd valt att göra på brandförebyggande arbete. Medborgarnas större egensansvar och att man tillhörde de 25 billigaste räddningstjänsterna i landet.

Istället för att ha en större utryckningsorganisation, skriver; http://www.skanskan.se/article/20110621/ESLOV/706219849

Då vet vi att politiken väljer och ansvarar, även för en ”indirekt konsekvens”, inget om mer om alternativen och resten har man hört. Flera gånger. Intressant också att det nu anses behövas, eller snart behövas, resursförstärkning men var; fler större/mindre operativa styrkor eller ännu mer på den förebyggande eller den administrativa verksamheten?

Vi får se… Jag hör nästan dagligen oroliga, frustrerade, uppgivna och ledsna brandmän och tycker detta ”tal till nationen” återigen verkade vara ”snömos”. Pedagogik och lite av "frälsning till de redan frälsta" som mer skall lugna de ofrälse och oförstående och få in dem i gemenskapen. Igen. Den politiska gemenskapen. Men det var ju tydliga besked om att de ansvarar, politiken, och inte tjänstemännen, så vi får se hur det landar och vad ”man” tänker.
Ordföranden själv, Kjell Arne Landgren uttalade ju också en ny slogan för Räddningstjänst Syd och hade smakat vällustigt på varje ord där han stod i talarstolen, skrev Skånskan:
”-Den Bästa Olyckan Är Den Som Aldrig Inträffar”, var den.
Absolut, och ingen kan säga annat och kanske just därför är nog den sloganen min nuvarande nummer ett på floskel-toppen. Framträdandet totalt får i nya besked, förklaringar till vad/hur/varför och hur går vi vidare, som vid andra föreställningars recensioner; en överkorsad geting.

Många skriver om tågkaos igen, även jag, för vilken gång i ordningen kan man undra, men nu har det kommit lite siffror på kostnader. Enligt Trafikverket kostade det samhället 2,4 miljarder kronor bara i förlorade arbetstimmar, skriver Dagens Nyheter. Då är inte följderna för företag och andra drabbade inräknade.(Som för BRF tex för hur många möten/förhandlingar och… Kostnaden för försenad godstrafik sätts till 200 miljoner kronor. Verkets kostnad för snöröjning och annat som hörde vintern till blev 310 miljoner kronor, mot beräknade 210 miljoner.

Själv är jag ute och åker just tåg mest hela tiden nu och slutspurtar inför semestrarna och är van med att vara sen, även från start, 10 minuter som blir 20 minuter och sen …? Att ha 30 minuter mellan tågbytet är inte längre någon större garanti för sitter man på ett tåg där det börjat krångla prioriteras det ned och man vet, vet alltså, att en liten försening blir större, större och större. Ska jag flyga och inte har minst två tåg att välja på, alltså ett alternativt tåg, åker jag bil. Sen tror jag det gått troll i detta för mig med men å andra sidan åker man mycket är ju chansen att bli utsatt större.. Jag är INTE glad. Inte på något vis, och jag har faktiskt tappat räkningen på förseningar, strul och krångel och ser detta som en vardag numera och har alltid tidtabeller och alternativ med mig, operativt. Jag ”orkar” inte ens längre anmäla förseningar så jag får ”någon mer kupong” och jag har redan kuponger så jag kan bjuda hela tågset och det är precis vad jag ska göra innan de går ut. Nästan. Jag missunnar alltså ogint SJ den bonus de får om jag inte hinner förverka kupongerna så tro mig, det hinner jag. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar