fredag 27 maj 2011

Vad kostar det


Vi som svenska medborgare har ingått ett kontrakt med staten (och dess kommuner) som går ut på att vi betalar skatt och i gengäld får vissa tjänster utförda. Generaliserat handlar det om:
-Sjukvård i alla former (primärvård, långtidsvård, äldrevård)
-Utbildning (grundskola, gymnasium, högskola)
-Skydd mot inre/yttre hot (polis, brandkår, rättsväsende, militärt försvar).
-Fungerande infrastruktur (vägar, järnvägar, flygplatser, vatten, elektricitet).
-Pension som tack för lång och trogen tjänst.
-Solidarisk hjälp (sjukpenning, försäkringskassa, socialbidrag).
-Chansen att hjälpa andra (flyktingpolitik, bistånd).

Merparten av dessa ”saker” kan vi inte klara själva och det är helt rimligt att vi då också betalar för dem men vad är det egentligen vi får för pengarna? Vad får vi för över 46 % av de pengar som annars hade varit våra att spendera fritt? Trygghet och vetskap att någon kommer när jag ringer efter polis, ambulans eller brandkåren? Inom rimlig tid.. Att mina barn och barn-barn ska få en bättre eller lika bra skolgång som jag? Slippa vänta och sitta på försenade tåg? Pension och vård som gammal? Vård nu och en eventuell operation om jag behöver? I rimlig tid.. En avreglerad elmarknad, vatten utan bakterier, sjukpeng/försäkring.. Ja, jag är lite bekymrad, nä fundersam, över vart vi är på väg när jag gång på gång i det som upplevs och beskrivs som goda tider för Sverige, möts av besparingskrav och orimliga prioriteringar. Vad är grunduppdragen och vad vill folk i gemen ha för sina investerade pengar i ”sitt kontrakt”? Knappast en överbyggd administration, kultur- och idrottsarenor i stora skrytbyggen innan man tillsett grunderna. Prioriteringen är bara så fel i en del kommuner och så genomskinligt att det är uppenbart men, ibland är det så uppenbart att ingen ser det.

De som bestämmer är ju folkvalda … så ni/vi har oss själva att skylla eller? Nja, mitt intryck av en del kommuner är nog att det i många fall snarare handlar om oligarki, (en begränsad grupp med stor makt), än demokrati. De folkvalda har större beslutsrätt, tjänstemännen är mindre viktiga, och saknas det pengar till det där senaste vallöftet, kanske en sporthall, då rycker det må hända en deltidskår eller en brandman från styrkan.
Det är dags att inte bara titta, (på), utan faktiskt se.
Vad händer och ifrågasätta varför det händer, hur har man prioriterat, hur tänkte man, vad finns för alternativ, vilka står bakom beslutet och vilka inte och varför då…och så vidare?

Jag bor i Sverige och landet utför tjänster till och för mig och då ska jag också betala ”avgiften” för det, i form av skatt. Faktiskt och absolut men, och ett viktigt men, då vill jag faktiskt ha en bra förvaltning och en hyffsad prioritering av mina pengar. Jag skulle aldrig i andra sammanhang betala in blanco och speciellt inte dessa summor så varför ska jag acceptera det här? Jag vill inte ha en till sporthall, större kommunalt finansierat kulturutbud, mer administratörer och att delegationer åker land och rike runt, (i bästa fall), och projekterar, sammanträder och …funderar. Jag vill ha ortens/stadens räddningstjänst kvar och/eller fungerande. Först.

Jag är orolig för en del orter, en del kommuner, och när den ena handen inte vet vad den andra gör kommer det ologiska beslut som inte hänger ihop. Allt medan politiker och tjänstemannaledning kastar ansvaret mellan sig som Svarte Petter. Vad kom man fram till på BRAND 2011 relaterat till detta? Något nytt, något framåtriktande, något man kan se en strimma ljus från? Nä, mer att ingen kan eller klara detta självt men sen då? Ska vi vänta på BRAND 2012 eller kanske vi ska starta ett uppror och göra en Bengt Sändh? På 70-talet tryckte han upp egna A-4 papper i lite större storlek så de inte passade i pärmar. Han hade fått nog av de myndigheter som han var i fejd med. (Skatte och Kronofogdemyndigheten). De fick då vika och håla om alla brev han skickade och det var inte några.

Lite kul kan jag tycka som slapp tilltaget men helt klart gav det tankeställare och hörde talas om sig. Fortfarande, nästan 40 år senare, och det är nästan under samma tidsperiod vi sparat på operativ räddningstjänst. Hade´

1 kommentar:

  1. http://www.tjugofyra7.se/msb/Blogg/Stefan-Svensson/Kostar-det-nagot/

    SvaraRadera