onsdag 11 maj 2011

Min stora idol


Imorse möttes man av att; ”Dagens papperstidning är försenad i hela vårt spridningsområde på grund av ett tekniskt fel i tryckeriet.” Hela morgonrutinen föll och det kommer troligen att påverka resten av dagen. Helt otroligt vad man är inrutad och hur sakerna hänger ihop. Egentligen. Detta är inte bra för kreativiteten så min första tanke idag är att det här måste jag göra något åt, göra annorlunda och olika och så får jag se om och hur det hänger ihop och om det i sig ger nya influenser, tankar och andra lösningar än de vanliga inrutade. Precis så säger i varje fall ”kreativitetskonsulterna” att man bör agera när de svävar ut och pratar om hur man kommer ur den så kallade boxen. Med mera dock..och det kan behövas idag för jag måste förnya mitt SJ-kort. Eller inte.
Sen-senare-senast är nästan legio och faktum är att hade jag flugit och åkt/kört bil detta år istället mer eller bara hade jag sparat tid och pengar både för mig själv och åt förbundet. Hur kommer nästa år/säsong se ut? Detta kommer vara dagens i-landsbekymmer SJ och mig mellan. I Missouri har man andra bekymmer för;

Fem brandmän skadades allvarligt i måndags när två brandbilar kolliderade på landsbygden i Missouri. Lyckligtvis var inga skador livshotande. Bägge brandbilarna kom från samma station och var båda på väg till samma brand men den första bilen körde fel, och vände om, var på väg tillbaka efter att ha missat uppfarten till huset. I länken nedan ser ni artikeln och en videosnutt över olycksplatsen. Ingen bra dag i Platte City och samtalsämnet på stationen är säkrat för lång tid framöver. Hur och varför och vad kan vi göra för att liknade inte sker igen? Kan det hända i Sverige och vad gör vi för att få säkrare utryckningar och handen på hjärtat, när hade ni körutbildning sist?
http://www.firerescue1.com/apparatus/articles/1041168-2-fire-trucks-crash-head-on-5-firefighters-injured-in-Mo/

Sen har då nedräkningen för Roger Waters konsert i London denna helg börjat. Nyss fick jag; Hi Peter,It;s only days before your visit to the world;s most popular venue to see Roger Waters: The Wall Live.
Åhhhh :-) och visst, jag är en inbiten Floydian och som jag har väntat.
Tillsammans med Syd Barrett, Nick Mason och Richard Wright bildade Waters, Pink Floyd, redan 1965 och jag var 4 år. Efter att gruppen nådde mer och mer framgång började Barretts mentala och fysiska hälsa göra det omöjligt för honom att leda bandet och Waters tog mer och mer över rollen som låtskrivare och sångare tillsammans med David Gilmour som hade gått med i bandet för att avlasta och senare ersätta Barrett. Waters tog nu mer och mer över den kreativa rollen i Pink Floyd och hans idéer om att göra konceptalbum resulterade i The Dark Side of the Moon och Wish You Were Here. Han hade även ett finger med i spelet på i princip alla låttexter som skrevs och de övriga medlemmarna började mer och mer rikta in sig på att skriva musiken. Till en början fungerade detta bra, de övriga medlemmarna tyckte att Waters var en utmärkt textförfattare och fann sig i situationen men efter 1975 års Wish You Were Here började dock harmonin minska. På 1979 års dubbelskiva The Wall står de övriga bandmedlemmarna endast med som upphovsman på tre av tjugosex låtar,("Young Lust", "Run Like Hell" och "Comfortably Numb".)
Oj-oj och lyssna på gitarren och solona.

Under inspelandet av The Wall blev de inre stridigheterna i bandet så stora att Waters sparkade Richard Wright men de behöll honom på den efterföljande turnén. Waters står som upphovsman (ensam eller tillsammans med någon annan) på 80 % av bandets låtar. 1985 tillkännagav Waters att Pink Floyd hade splittrat men på Live 8 galan 2005 återförenades Waters med de övriga i Pink Floyd och gjorde en 23 minuter lång spelning i London som inkluderade låtarna "Speak to Me/Breathe", "Money", "Wish You Were Here" och "Comfortably Numb".
Återföreningen var dock bara en engångshändelse.

Han skall jag se i helgen på O2 Arena London och turnén heter.. "The Wall", fattar ni vad stort. :-) Varför inte se honom i Globen för en vecka sedan kan man tycka och svaret är självklart för ett ”Floyd-freak”; han har aviserat att han kommer göra allt bättre, och mer, i London och betänk då de recensioner han redan fått som tex från DN: ”..kanske också gränsen för vad som är tekniskt möjligt att förpacka som ett kringresande arenapaket visades upp för ”The wall” 2011 är en sådan mäktig totalupplevelse att man baxnar. Surroundeffekterna och sökarljuset ger känslan av att en stridshelikopter verkligen flyger omkring inne i Globen…” Här har han/man förberetts sig mer, och epitetet ”kringresande” skall vara mer av formen och ge intrycket av ”stationärt”, så: Ohhh.. vad jag är pirrig och förväntansfull. Som att vänta på tomten och när man visste att den där leksaken man önskat sig så länge troligen var med bland klapparna. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar