onsdag 4 maj 2011

Kasam på er..



I söndags var det arbetarnas högtidsdag, första maj. Som vanligt går arbetarrörelsens ledare i demonstrationstågens främsta led, men vilka är det de demonstrerar för? Kan man överhuvudtaget kalla sig för arbetare om man duschar före jobbet i stället för efter? I artikeln http://www.fokus.se/2011/04/en-arbetare-ar-underordnad/ försöker LO-basen Wanja Lundby-Wedin reda ut begreppen. Försöker.. för jag må erkänna att jag har lite svårt att hänga med, en ”känsla av delaktighet”??
– ”Om det finns en förvirring och osäkerhet är det bra att frågan kommer upp på bordet. Arbetarklass ska handla om stolthet och tillhörighet. Jag är och kommer alltid att känna mig som arbetarklass även om jag har både makt och generösa villkor. Det är känslan av delaktighet och kamp som är grundläggande.” http://www.dn.se/ekonomi/wanja-lundby-wedins-hoga-arvoden

Jag får inte till min KASAM och när jag studerade pratade vi mycket om det. Känsla Av SAMmanhang vilket är ett begrepp som myntades av Aaron Antonovsky (1923-1994). Han var professor i medicinsk sociologi och fann att en del av gruppen judiska kvinnor som överlevt koncentrationslägren trots alla umbäranden förmått bevara sin hälsa. Fynden resulterade i frågeställningen om vad det är som gör att människor blir och förblir friska. Antonovskys svar på den var KASAM (Känsla Av SAMmanhang).

Antonovsky menade att en individ aldrig är antingen helt frisk eller helt sjuk utan att vi hela tiden rör oss mellan de två polerna frisk och sjuk. Enligt Antonovsky är det graden KASAM som ligger till grund för var vi befinner oss mellan dessa poler. Begreppet KASAM omfattar tre delkomponenter. En grundläggande upplevelse av att det som sker i och utanför individen är förutsägbara, begripliga och strukturerade (begriplighet) och att de resurser dessa skeenden kräver finns tillgängliga (hanterbarhet) samt att livets utmaningar är värda att investera sitt engagemang i (meningsfullhet). Antonovsky utvecklade ett formulär som mäter graden av KASAM. Höga värden innebär att individen har en stark känsla av sammanhang och därmed en hög förmåga att hantera utmaningar.
(Att Kasam också var namnet på ett antal Indiska skådespelare hade jag ingen aning om därför ger jag er klippet att njuta av som 5 273 205 har gjort före oss.)

Vi har även några räddningstjänstorganisationer med låg KASAM och då ger det medarbetarna låg förmåga att hantera utmaningar. Sen vad man ser som utmaningar skiljer sig från individerna men det man vet är att om man inte har KASAM blir toleransen mindre. Och mindre, och snart ser man ”utmaningar” i allt. Nu ska t.ex. jag iväg på en. Utmaning. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar