måndag 26 december 2011

Vems är felet..


Går över ”ägorna” och ser stormens verkningar och inser att den planerade "hängmattedagen" uteblir. Ett räcke vid altanen som suttit lite löst ligger på backen. En provisorisk stupränna..likaledes. Värmepumpen har inte startat om efter strömavbrottet och en hel del grenar och bråte ligger lite varstans och snökaran är borta. Antar att grannen har två nu då så det får vi kolla. Vems fel är då detta, ”Dagmars”???

En bra fråga relaterat till ansvar utan ”skuld” börjar med vad eller hur, inte med varför, när eller vem. Varför innebär ett offertänkande: Varför händer detta mig!? När är framåtskjutande: När ska vi få bättre verktyg!? Vem är klandrande: Vem gjorde det här!? Vad och hur är däremot inriktade på handling. En bra fråga innehåller jag, inte de, vi eller du. De, vi och du skjuter över ansvar på andra och gör att vi själva backar. Jag lägger ansvaret på den enda person som kan påverka min situation: Jag själv.

En bra fråga fokuserar alltså på handling. Handling är motsatsen till klander och offertänkande. Använd aktiva verb: Göra, Lära, Förbättra, Ändra, Skriv… Så hade jag bara satt fast räcket ordentligt, inte haft rännan provisoriskt uppsatt, ställt in snörakan och ansat träden lite mera hade jag bara haft ett värmepumpsproblem. Det är dessutom inte så mycket mitt problem som hustruns då hon är bättre på ”digitala manualer och touchknappar” än mig som är uppväxt i ratt-åldern. Måste man trycka flera gånger på samma knapp och inte kan vrida är det inget för mig.

Nu ska jag leta stege, (och snöraka), för att spika hängrännor innan det blir annandagsmiddag hos mina föräldrar. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar