måndag 12 december 2011

Normgivande avtal? In my..


Hej på er och jag är cencurerad idag. Av mina/våra egna. :-)
Tur det, kanske, för jag har tagit del av det nytecknade industriavtalet och det var väl förväntat, i sig, men det som gjorde mig upprörd var det runt, av andra men mer om det sen då-då, och när jag slipper bli "cencurerad".

”Mycket dyrt, anser arbetsgivarsidan, medan facken jublar”, skriver flera medier om avtalet för omkring 300 000 anställda som med sina fackliga parter, Unionen, IF Metall och Sveriges ingenjörer kommit överens. Detta avtal är alltså 0,17 procent högre, sett i årstakt, än det avtal man för någon vecka sedan tackade nej till... eller i pengar cirka 41 kronor och totalt då; 730 kronor mer i månaden för en genomsnittlig industriarbetarlön på 24 300 kronor. ”-Uppgörelsen innebär inte att styrelsen har anledning att ompröva LO-samordningens krav. Särskilt viktigt i de kommande förhandlingarna är kravet på en jämställdhetspott, satsningar på de lågavlönade och förbättrade villkor för de visstidsanställda”, skriver LO:s ordförande Lundby-Wedin och LO:s styrelse har beslutat råda industrifacken att underteckna avtalet.IF Metalls ordförande Stefan Löfven tryckte på att detta måste vara ett normerande avtal och det träder i kraft den 1 februari nästa år och löper till den 31 mars 2013.

När jag läste detta första gången på LO-tidningens webb fanns ett antal kommentarer och när jag skulle kolla upp lite mera... var de borta och artikeln omskriven och ordförandes citat borta. Mystiskt eller kanske inte alls… konstigt. Nyss stod det: ” Men något direkt stöd får han inte från LO för detta. I ett uttalande säger LO-styrelsen att LO:s tre industrifack borde skriva på, men även att LO-samordningens lönekrav på 3,5 procent kvarstår och att avtalsområden med en låg genomsnittslön ska ha ett extra påslag på 100 kronor per månad och person.”

Undrar vad det står nästa gång men oavsett så visar detta en del och tyvärr vad jag mfl. befarat och för mig är det helt otroligt att brandmän överhuvudtaget ställer upp för och underkastar sig detta. Kommer ni vara i LO:s "grupp lågavlönade, få jämställdhetspotter" eller något som helst annat eller har ni er absoluta topp här? Vad händer eller inte,(och är det bra det), med er pension och om ni inte bryr er mera än att låta er tryckas ned av ”det stora förbundets kollektiv”.....

...då kan ni faktiskt ha era låga löner för…det finns alternativ.
I BRF gör vi det tillsammans, för er, bara er. Brandmän för brandmän. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar