söndag 18 december 2011

En.. fanfar för SKL/Pacta.


Som en av 16 kommuner och landsting får Bollnäs 500 000 kronor från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. – Syftet som jag tänker mig är att vi ska lära oss att använda skattemedel på rätt sätt, så att det kommer alla till del, säger Erika Engberg (S) socialnämndens ordförande. Bollnäs kommun har tidigare fått 300 000 kronor i samma projekt. För de pengarna studerades bland annat hur försörjningsstödet fördelades mellan kvinnor och män. Och om det skiljer sig något i beslutsfattandet beroende på om det är en man eller en kvinna som söker stöd. Det projektet slutredovisades i december 2010. – Det visade sig att det är betydligt fler män än kvinnor som söker försörjningsstöd, men varför det är så har jag inte fått någon riktigt bra förklaring på, säger Erika Engberg. http://helahalsingland.se/bollnas/1.4208347-bollnas-far-en-halv-miljon-kronor

Få se nu… 300 000 kronor för att se ”om något man inte sett”, och nu får man 500 000 kronor för att se ”hur man använder skattemedel”?
Från SKL? Bra i och för sig men kommer inte projekten i fel ordning och vad-i-hela-…fridens-dagar, är detta? Jag tänker en hel del i banor som gånger 16 vad blir det, och var kan jag läsa mera, och-och-och…
Det blev 12 miljoner + 3 som används centralt innefattande i SKL:s program för hållbar jämställdhet har sedan starten 2008 beviljats sammanlagt 240 miljoner kronor av regeringen, för att stödja medlemmarnas strävan att ge kvinnor och män, flickor och pojkar en likvärdig service.
http://www.skl.se/press/nyheter_2/mer-pengar-till-jamstalldhet

Och det är väl BRA det, kanske, för vilken kontroll och styrning har man på sina pengar, gör de nytta, och åter då, citat: ..”varför det är så har jag inte fått någon riktigt bra förklaring på”, säger Erika Engberg.
Jag är tveksam och mycket fundersam alltså men pengar verkar det finnas…
240 miljoner sedan 2008 och då hade kanske någon skärv kunnat användas för metod, arbetssätt och teknikutveckling inom en del ”tunga” yrken och yrken som verkar vara lite rödflaggade, alltså på andra sätt, kan jag tycka. Var är den centrala styrningen för måste alla uppfinna hjulet själva och ha liknande eller rent av nästa ”samma projekt” och som det verkar, ovetandes om varandra. Hos oss, vet MSB vad SKL/PACTA gör och vet man vad som händer/hänt och görs på Umeå universitet, vid ambulanssjukvården i Gävleborg, polisen i Storstockholm och alla de projekt som funnits och finns vid enskilda räddningstjänster?

Var är samverkan och underifrånperspektivet? Det är bara de stora, riktigt stora härförarna, (och en och annan diktator), som historiskt, lyckats slå eller tvinga igenom förändringar mot ”folkets vilja” eller dess oro. För ett tag. För att sen tappa tag-et. Om-tag, ny-tag och att få del-tag-a vore önskvärt eller rent av förutsättningen om något konkret och märkbart skall ske inom någorlunda tidsramar och inte bara; föda utredande byråkrater. Tror jag. Hade´
(länken till fanfaren får ni om ni klickar på..fanfar, ovan.)

1 kommentar:

  1. Jag har kanske konstig eller rent av sjuk humor men jag skattar så jag gråter av hyllningsfanfaren. Tack Peter. Tack för resten med, men fanfaren. CalleK

    SvaraRadera