söndag 25 december 2011

Ekot och BRF


Jag hörde mig själv på Ekot imorse och huvudbudskapet stämmer och kommer att följas av flera..utfall. Detta är inspelat sedan en tid tillbaka och jag hade inte en aning om att det skulle komma idag och det kommer från en längre intervju där även andra och annat var uppe men, honnörsorden här är: ”Lika för alla med kända kriterier och det som skall utföras är basen”.

Jag har sett försvarets och polisens arbete i relaterade frågor från nära håll, lett, initierat och varit delaktig i den svenska ambulanssjukvårdens och jämfört och tagit del och ”hem” internationella rön och ställer mig egentligen bara frågorna: Varför måste man uppfinna hjulen och varför måste man göra om de fel som redan begåtts? Grundtanken, att yrket skall spegla verkligheten delar vi men uppenbarligen ser vi olika på vad den verkligheten är. Medan styrande och de som skulle kunna fatta besluten och få ordning i leden politiserar frågorna och duckar. Sverige har världens minsta styrkor där varje deltagare i gruppen måste utföra sin del för att jobbet skall bli gjort. Berätta vad den delen är och hur den skall utföras och vad medborgaren kan förvänta sig först och rigga kompetensen och kraven sen. Det behöver inte vara samma eller ens lika för det är skillnad på en ort som har tunnelbana mot en annan som ser en allmän buss varannan timme eller alls. Rökdykning måste inte vara ett krav men där det ska utföras måste det vara det och det måste dessutom följa kravprofilen. Det är inte schysst mot skattebetalarna att utge sig för att klara uppdraget när man inte gör det. Var ärlig och skriv handlingsplanerna i klartext och följ dem och även i hur lång tid sakerna tar att genomföra utifrån verkligheten. Klart att alla kan allt om man bara väntar in och får hjälp i sinom tid men är det så folk i gemen tror att hjälpen organiseras redan från grunden? Nej och då måste någon upplysa dem om sanningar för att få mer än en bild framlagd.

Om man granskar, vrider och vänder och visar var vi var, var vi är och vart vi är på väg och varför kan kanske kostsamma sido- och icke-projekt hos enskilda organisationer samordnas och samverka för att effektiviseras och dra lärdom ur för flera eller alla istället för att utgå från enskilda företrädares egna tankar och bara för sig. Och sitt.

Jo.. jag förväntar mig problem och att syftet och tankarna tolkas fel. Att några illvilliga till dels frågorna men även mot BRF tar chansen att tro och tycka en del om mig och BRF för frågorna är ett slags ”minerad mark”. Men vi är för, och positiva till, mångfald och kvinnor inom räddningstjänsten och inte minst för att vi bör spegla den verklighet vi lever och verkar i. Det är just det bara, ”den verklighet som yrket ställer upp där det utförs” för annars blir det inget gjort eller gjort på fel sätt. Rent av farligt sätt för både medborgaren och den enskilde brandmannen och är det dessutom, från början planerat så, vart tar det vägen? Hade´
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=4866947

4 kommentarer:

  1. Så sant.
    Min sambo jobbar sen ett och ett halv år i Mälardalen som brandman på vikariat,
    men där blir han nu vid årsskiftet bortplockad då man från ledningen hellre tar in nya vikarier för att slippa få folk inLASade, det är ju på många sätt smidigare för brandförbunden att ha ett gäng nya, då de kommer att vilja jobba alla timmar som blir över (jul/sommarsemestrar) samtidigt som detta bidrar till att så fort det kommer en kvinna eller en icke nordisk medborgare kan man ta in den istället. Däremot tappar man mycket i kunskap och erfarenhet. Mälardalen har ju utbildat min sambo i diverse uppgifter så sen ett drygt år är han rökdykar 1:a, linskötare för vattendykare och sen en dryg månad utbildad uttryckningsförare, samt att man inte ska undervärdera arbetslivserfarenheten som man får genom att ha jobbat som uttryckande brandman i 1 1/2 år. Brandmännen diskuterar detta öppet och saknar helt förtroende för de bestämmande.

    Min sambo sökte till Attunda då de nu skulle ha in 6 personer till. Själv var han tveksam till att ens söka, vilket många av hans kollegor i samma sits också var men jag tyckte att de självklart måste ta in honom på intervju och manade på så han sökte men döm om min förvåning när han inte ens blir kallad på intervju trots den meritförteckning han har.

    Jag håller helt med dig om att det finns yrken där det finns krav på vissa egenskaper för att klara av det.
    Jag ville bli hockeyproffs som liten, men fick nångång inse att inte alla kan bli det, det krävs bättre fysik och nått jag saknar förmåga att ha på samma sätt som männen som spelar hockey på elitnivå.
    Om det brinner hos oss skulle jag vilja att den som räddar mig orkar förflytta mig. Det finns kvinnor och män inom brandväsendet som tagit sig dit av egen kraft och stor styrka, att då kvotera in kvinnor utan krav på fysik eller erfarenhet är ett hån mot dessa.

    Min sambo har i princip gett upp nu, funderar på vad han ska börja göra nu vid 31 års ålder, och han är upprörd över att man inte informerar om hur det ser ut på SMO, han har "slösat" bort drygt 4 år, om man har en utbildning för brandmän borde man förvarna om att det inte finns jobb till de som går ut därifrån.

    Tycker det låter strålande att nån äntligen börjar flytta på dessa stenar, och uppmärksammar vart man är på väg med det här tänket.

    mvh
    Maria Engström, Stockholm

    SvaraRadera
  2. Hej Maria och tack för responsen. Jag vore jätteglad om du kunde/ville maila mig på peter.bergh@brandfacket.se så kanske jag kunde få träffa dig och din sambo efter helgerna. Jag/vi samlar på "öden" som drabbat er och tillsammans kan vi göra skillnad. Sunt förnuft och klokskap segrar alltid även om det ibland kan ta lite tid och kräva lite "handpåläggning" att få styrande att inse det. Det är hög tid för det nu. // BRF-Peter

    SvaraRadera
  3. God fortsättning och bra att du orkar kämpa för någonting så självklart som sunt förnuft.
    //barfota

    SvaraRadera
  4. Det finns viktiga saker till att jobba med i samhället.
    1 Varför blir aldrig någon man vald till Lucia.
    2. Varför har vi olika landslag i t.ex fotboll .

    det finns mycket att göra/Gnistetramparen

    SvaraRadera