onsdag 4 januari 2012

Statistik och galjonsfigurer


Under 2011 omkom 104 personer i 97 bränder. Det är en minskning jämfört med året innan, då 130 personer omkom i 123 bränder, enligt preliminär statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB. Bra det. Men Mattias Strömgren, olycksutredare på MSB, vågar inte dra några slutsatser av de preliminära siffrorna. - ”Även om det är färre som omkommit så är det inte någon signifikant skillnad och för tidigt att tala om trendbrott. Förändringen ligger inom det naturliga årliga intervallet som kan förklaras av slumpen”, säger han.

Mer MSB och här ett uttalande från Håkan Axelsson, enhetschef på MSB:s enhet för utveckling av räddningstjänst och krishantering, på Twitter:
”Tänk alla dessa brandkalendrar på halvnakna skitiga brandmän - för mig skapar den bilden av ett yrke som duger till att vara kuttersmycken”.
Ordet kuttersmycke kan vara positivt, (galjonsfigur, företrädare), eller negativt laddat men jag antar att det här är negativt och avser något vackert men inte särskilt intelligent och mest då är ett "smycke som kuttrar". Jag är lite tudelad och har alltid varit det och för mig handlar det om syftet med, och hur det görs. Är syftet gott och glimten finns, dvs man vet vad man gör och varför har jag inte så mycket emot att man nyttjar plattityder och popularitet för ett gott ändamål eller rent av för att få bort plattityder och klichéer och visar något annat. Jag har både sagt nej, och ja, och lägger inte så mycket tankar mer i och om det men... jag nobbade ”Naughty Nurses Wall calendar” som ung och det grämer mig lite. Det hade varit något att ha i sin garderob bland de övriga liken och kanske den ultimata anti-klichén i ”debatten”. Lite som "skönheten och odjuret" där jag är odjuret eller "och". Och, jag är nöjd med det för jag tror fullt och fast på att skönheten och styrkan sitter innanför skalet och då kan man ställa upp på olika saker om det gagnar att komma under det. Under ytan, under plattityderna och klichéerna. Hade´

5 kommentarer:

  1. Det är en märklig kommentar från MSB som marknadsförde utbildningen SMO som en renodlad brandmansutbildning i början.

    Det är väl snarare modigt att klä av sig halvnaken, i en bransch som beskrivs djupt konservativ och är misstrodd av den anledningen, anklagas för att vara fördomsfulla och skyddad verkstad - av någon som inte bemödad sig att ta reda på hur det ligger till. Att få ihop vanföreställningar om räddningstjänsten är svårt, om inte omöjligt.

    Att gå in där andra springer ut är enkelt, men att klä av mig halvnaken för ett gott ändamål är dessto svårare.

    Nu börjar det kanske att blåsa mer, tur man redan är förkyld och slipper bli infekterad!

    Bra skrivet Peter!

    SvaraRadera
  2. Tack Dekrypterad och jag förmodar att förkylningen inte beror på att du då varit dåligt klädd utan fått en bacill. De är inte att leka med heller och jag är själv drabbad av en mansförkyning. Enligt hustrun. Enligt expertisen, samma hustru som tillika är sjuksköterska, bör man undvika kaffe, alkohol, fet mat och sitta för mycket franför TV:n. Så det blir till att dra ned lite på kaffet framöver. Hade´ Peter

    SvaraRadera
  3. Vi får väll fixa en "Svensk räddningstjänst 2012 reality"-kalender åt Håkan då, med bilder ur verkligheten. Den är ju ofta inte så mycket att bli upphetsad över.

    Förslag på bilder:
    Januari: Frusen brandman i gammal ytbärgardräkt som läcker lite här och var utför islivräddning på kantstöt hansabräda.
    Februari: Poseringsbild på brandman i luggsliten RB90.
    Mars: Brandman på över 60 år. Har velat sluta sedan länge, men jobbar kvar av medkänsla med orten och kamraterna eftersom han vet att det är hopplöst att rekrytera ersättare.
    April: Brandman poserar med valfritt verktyg i civilförsvarets orangea färg. Givetvis av gammal typ och idag föga ändamålsenligt.
    Maj: Brandman poserar på en sliten släckbil från tidiga 80-talet.
    Juni: Skogsbrand. Brandmän arbetar med avlagd civilförsvarsmateriel och utrangerade militärfordon.
    Juli: Poseringsbild igen. Denna gång en brandman som inte ens får igen larmställsjackan över ölmagen. Åter en sådan som är kvar för att ingen annan kommer i stället. Fys på arbetstid är inte ens att tänka på.

    Tja, det är bara att fylla på återstående månader. Alla de ovan kunde jag fotograferat på min station eller nära liggande stationer.

    Om det är så att Håkan och hans kollegors bild av brandmän kommer ur FDNY:s kalender så förstår jag varför jag inte begriper mig på MSB längre.

    SvaraRadera
  4. Hej Peter & Co. Intressant statistik. 104 dör i 97 bränder. I förhållande till tidigare år så är den statistiken ganska exakt likadan förutom "Rinkebyåret", dvs lite drygt en person dör i en brand, förvånande? inte speciellt. Det intressanta med statistiken vore att se om antalet "brand ibyggnad" minskat eller är den siffran densamma? Om den siffran är den samma, hur många människor har då Sveriges brandmän räddat? Hur många av de 104 kunde inte räddas för att livräddningsfasen i räddningsinsatsen fördröjdes för att styrkan som var först på plats var för liten, typ Eslöv, Löddeköpinge eller Waxholm. Då hade det kanske bara varit 101 döda på 94 bränder.
    Men vad MSB har fokus på är att uttala sig om kalendrars vara eller icke...Ha dé Henke

    SvaraRadera
  5. Statistik kan visa och bevisa om man bara äger grunderna och förstår vad och varför. Jag menar att den måste analyseras och på precis det sätt du anger Henke. Vi håller på att försöka med det och behöver lite mer material men återkommer. You can be sure.. :-) / Peter

    SvaraRadera