måndag 30 januari 2012

Legitimation eller körkort vaffö-då-då


Kanske man skulle sänka kraven för personal inom sjukvården?
Man kan ju ändå ställa diagnos genom att googla och läsa på wikipedia. De flesta som söker läkare har ju bara harmlösa virus eller bakterier som botas med vila eller penicillin. Dessutom räcker det väl med att prata med hypokondrikerna som springer till vårdgivarna i onödan. Körkort föresten… Jag såg att det ska bli ännu svårare i söndagens Svenskan då läkare nu ska tvingas att anmäla körkortsinnehavare som kan misstänkas vara olämpliga bilförare men varför det? Jag har en kompis som kör rally och en annan som kör banracing och de kan köra bil, tro mig. Några timmar med dem borde räcka för mig då kan jag tycka. Eller så gör jag inte det alls utan tycker att vi ska ha bra och kvalitativa brandmannautbildningar med, och för alla, och i grunden lika och kanske rent av tvingande om inget annat hjälper.
Vad tycker du?

‎Sen… apropå sjukvård, kan man ju tro att om man själv är sjuksköterska i grunden och är gift med en så skulle man kunna få lite uppmärksamhet när man känner att man nästan håller på att dö av förkylning. Frågan i helgen var bara om jag skulle drunkna av snor eller gå av daga av febervärmeslag…
Åtminstone kändes det så och förhoppningar om lite empatisk ”Florence Nightingale-anda” med kalla småtvättlappar på pannan, TV:n på mina favoritkanaler och kanske lite tappas-rätter och kanske att någon semla serveras vid ”bedside” medan jag tar igen mig… Men: Empati är ute visade det sig och det var strikt vetenskaplighet som gällde. ”-14 gram per dygn i genomsnitt snorar man när man är förkyld”, så-det-så, och det drunknar man inte av och febertoppen på 37.8 det bara fnystes det åt. Vissa röster hördes också om att mätningen var inkorrekt och felaktigt utfört men det vågade jag inte fråga mer om och sen blev hustrun ändå sjukare och nästan tappade rösten. Så, istället, har jag denna helg mest lagat mat, agerat chaufför, (läs väntat på att man behagar komma), varit ”bank”, BRF:at framför datorn och så har vi försökt enas om tapeter till nya hallen.
Det sista funkade inte. Heller.

Trots detta en riktigt bra helg och nu är det måndag så man får bestämma igen… kanske. Jag tror jag ska börja med att berätta för kansliet att jag är lite sjuk, man får inte ge upp… Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar