torsdag 19 januari 2012

En stor liten..


Sören Storm, en liten men stor man och en av våra pensionerade ombudsmän berättade mycket och gärna och alltid roligt om olika anekdoter vid sina resor runt landet. Det är inte så länge sedan Sören slutade och han är ”still going strong” som pensionär men förutsättningarna var helt annorlunda och en resa som idag tar en dag tog då minst två och oftast fler. Vidare försökte man alltid göra mer saker då man ändå var på ”rull” så det var inte alls ovanligt med veckotripper.
Jag åkte hemifrån Gävle vid 05.30 igår och var åter i hemmet vid 20.30 och hade då varit till Köpenhamn på möte med Internationella branschkamrater och haft lite överläggningar i och om annat på vägen. Under i princip hela resan var jag dessutom Tele och IT-uppkopplad medan det på Sörens tid på sin höjd nyttjades fax. Jag var faktiskt med och införde fax:en vid BRF då varande i vår ”ungdomsliga….

En annan pensionerad kamrat gav mig denna datamanual när häromkvällen min nya maskin krånglade och jag tror att Sören har samma och ni som följer oss på Facebook har sett den men lite såhär var den:

Backup - ligga på mage.
DVD - det var det.
Fildelning - en 1/2 liter var.
Laptop - mössa på same.
SD-kort - bild på Jimmy Åkesson.
USB - landet som kommer efter USA.
Bluetooth - hos den som ätit blåbär.
Gränssnitt - knivslagsmål i Tornedalen.
Hemsida - gavel på huset.
Internminne - anekdot från Kumla.
Megahertz - stor biluthyrningsfirma.
Metataggar - fiskekrokar.
Moderkort - bild på lilla mamma.
Plattskärm - när man suttit på kepsen.

Behöver jag skriva att Sören var min mentor i BRF:andet och fackligt arbete med mycket, mycket mera och fortfarande för mig har idolstatus? Han kommer liksom över mig ibland i mina tankar och idag någonstans vid inflygningen till Köpenhamn och jag flinar än. Det är kul det här BRF:andet förstår ni. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar