lördag 17 september 2011

Vi tar bort en brandman..



Sverige behöver en krismyndighet som tydligt tar ansvar för beredskapen i landet och skapar nödvändiga förutsättningar för kommunernas hantering av en allvarlig kris. Detta saknas idag”, skriver Johan Färm, specialist på samhällets krishantering, vd BRM Europe AB, i artikeln: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sveriges-krisberedskap-ar-undermalig_6457908.svd Han fortsätter må ni tro och ifrågasätter var och till vad, efter att nästan två miljarder kronor delats ut till kommunerna i syfte att stärka det svenska samhällets beredskap, (tex. https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskapssystemet/Finansiering-av-krisberedskap-/Ansok-om-medel-for-2012/), och hur man använt pengarna.

MSB svarade i måndags den 12 september i samma forum under rubriken, ”Vi är en nationell plattform vid kriser”, ungefär: ” Poängen med artikeln verkar vara att krisberedskapen behöver utvecklas, något som de flesta torde instämma i. Krisberedskapen behöver ständigt utvecklas och Det bör också understrykas att kommunerna har ett eget ansvar för sin krisberedskap och att MSB inte kan ta över detta ansvar. Samverkan kan organiseras på olika sätt, MSB har omvärldsbevakning dygnet runt med speciellt utrustade ledningsfunktioner på flera orter och bildar navet i TiB-nätverket.” http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-ar-en-nationell-plattform-vid-kriser_6460076.svd

Dagen efter var Johan på igen med: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/det-ar-dags-for-msb-att-ta-ansvar_6463210.svd ”Den 30 juni i år beslutade regeringen att ge Statskontoret i uppdrag att granska MSB:s verksamhet. Granskningen ska dessutom lägga särskild fokus på hur MSB ”inriktar och fördelar och följer upp utbetalningar från anslaget 2:4 Krisberedskap” samt ”myndighetens interna hantering av anslaget”. Beslutet är undertecknat av försvarsminister Sten Tolgfors. Jag är uppenbarligen inte den enda som oroar mig över vart miljarderna har tagit vägen och den uppenbart bristfälliga krisberedskapen i Sverige.”

Mycket intressanta debattartiklar som ställer många frågor och stärker misstankarna och de teser jag också vill påstå:
Det är mycket snack och fina politiskt tillrättalagda pedagogiska förklaringar men dålig förmåga till verkstad. I verkligheten. I verkligheten fungerar inte ens den egna kommunen på sina håll, mer än i den lilla olyckan. Detta visas gång på gång och det är inte svårare än att följa händelser som skett via media och sen prata med de inblandade operativa brandmännen. I den större olyckan förväntas man agera enligt planverk som inte är kända av de som skall agera såväl internt som i grannkommunen eller andra samverkansorganisationer. I den riktigt stora är kretsen än större och tyvärr då av mer okunskap som leder till improvisation. Man har säkerligen ambitioner på sina håll men håller det ”bara” med ambition på ett papper och är det egentligen inte då en vision om att så bör det fungera och vad vet egentligen MSB om hur den ambitionen, visionen, egentligen fungerar? Inte mycket skulle jag vilja påstå då filtren är många och MSB är i det perspektivet långt bort.

Allt utgår från vardagsolyckorna eller enligt direktiven i texterna; likhets-, närhets- och ansvarsprinciperna, det vill säga så nära krisen som möjligt och av de som har ansvar under normala förhållanden. Har man svårt med det, alltså vardagen, hur skall man klara nästa steg eller rent av hjälpa/stödja eller leda andra? 290 kommuner, 20 landsting och 21 regionala polismyndigheter ansvarar direkt för blåljusverksamheten. De har i sin tur förbund och entreprenörer och möjligen har polisen i kraft av sin ”statlighet” någon mer takt och ordning men annars i stort samma bekymmer. En överbyggd administration med fina policyprogram/planverk beslutade långt upp och ofta långt bort men med alltmindre operativ förmåga.

Den tidigare hjälpen från försvaret finns inte och även om det ”skall bli” är vi inte där ännu efter den sista reformen och vad som hänt med Civilförsvaret vet vi ju. ”Framgångsrik krishantering bygger på ett gemensamt engagemang från organisationer, myndigheter, företag och enskilda människor. Många väljer också att engagera sig i frivilligorganisationer” skriver krisinformation.se Hur många och hur tränade och övade är de internt och mot andra organisationer, alltså ”de som har ansvar under normala förhållanden” skriver jag då, och tyvärr vet jag svaret.

”Än finns väldigt mycket kvar att göra för att förbättra den svenska krisberedskapen” avslutar Johan sin första artikel och MSB håller med och jag vill säga att visst, men först gäller det att sluta utarma och skära ned obehindrat inom sin egen sfär utan hänsyn till eller än värre, förlita sig på att andra hjälper till ända ned till den ”enskildes ansvar”. Jag avslutar naturligtvis med att jo jag vet, vet att Johan har ett egenintresse i och om detta och BRM står för Business Risk Management där det redan i namnet framgår vad han företräder; business, för sitt bolag, och han har skrivit förr i och om detta som även då denna blogg citerat. Då var jag lite kritisk till att jämföra Sverige och Japan och såg inte en del av de slutsatser han kommit fram till om än artikelns helhet och tanke var i min smak.

Som en varningsklocka och debatt-i-gång-sättare är eller borde det vara ”gått nog”: http://www.dn.se/debatt/privatisering-gor-sverige-daligt-rustat-mot-katastrofer Sen är det ju så, att ”business konsultar” gör många andra och många kommuner och en del av dess företrädare inom denna sfär med. Är de mer trovärdiga än Johan då de annars är eller har varit t.ex. räddningschefer och likande eller kan det i sig färga dem då de utreder åt f.d. eller nuvarande kollegor? Jag vet inte men det gäller att vara källkritisk generellt och till sist:

Hur många av de kommunala räddningscheferna har överhuvudtaget en tanke på att finansiera, alltså söka pengar, för detta ur t.ex. ”anslag 2:4” och/eller EU-medel etc. och gör då istället som vanligt, skär lite på/från brandmännen istället? Här under är tipset, igen, till 2:4 men det brådskar och er ansökan skall vara inne den 3 oktober och jag tycker nog det är nästintill tjänstefel av en företrädare att inte vara med på nått hörn och rulla på i den gamla vanliga lata finasieringslunken:
-”Får vi inte mer pengar av kommunen tar vi bort en brandman…” https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskapssystemet/Finansiering-av-krisberedskap-/Ansok-om-medel-for-2012/
Nu är det teaterhelg och mor samt svärföräldrar skall transporteras till, och luftas i, Stockholm. Bilden idag är QR-bilden dit vi ska, modernt och nytt va´? :-)
Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar