måndag 5 september 2011

Bli fel...


Den här veckan ”ägs jag” av SJ och de måste bjuda till för att den här planeringen skall gå ihop. Bjuda till betyder normalt att få något mer, något till, men här handlar det om att få det som utlovas; komma i tid eller någorlunda tid. Märkligt att man känner sig osäker när man ”bara” har en halvtimme mellan avgångarna/bytena och redan innan har lagt reservplaner för om det eller det inte klaffar. -”I så fall tar jag tåget/bussen till och hoppar på..där kan jag ta bilen istället..de kommer med tåget så om de inte hinner kan jag istället..” Jag antar att ingen i beslutande ställning är speciellt rädda för eller ens tror på ”peak oil”.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeproduktionstoppen och jag har heller inte bestämt mig för vad jag egentligen skall tro eller rättare sagt; vem/vilka jag ska tro på. Ingenting blir en sanning bara för att det upprepas exakt lika i media hundra gånger som om journalisterna använt karbonpapper men…, vi droppar detta svåra för något enklare, men riktigt illa för:

Vilken mardröm och ibland blir det bara så fel. När räddningstjänsten i New York skulle lyfta bort bilen en motorcyklist hamnat under efter en trafikolycka tappade de den över honom. http://www.firerescue1.com/fire-ems/articles/1117426-Video-Motorcyclist-dies-after-rescuers-drop-car-on-him/

Mer fel för mellan juni och augusti i år har 30 personer dött i bränder, visar preliminär statistik från MSB. Det är en kraftig ökning från motsvarande period i fjol då tio personer dog i bränder.
- Vi är klart oroade, det ser inte bra ut. Traditionellt brukar det vara
få dödsbränder under sommarmånaderna
, säger Mattias Strömgren, handläggare vid MSB till Sundsvalls Tidning.

Statistiken över omkomna i bränder 2010 för Sverige visar att sammanlagt 130 personer omkom i 123 bränder och i länken nedan har ni aktuell utveckling och hur det såg ut förra året. Ned till din kommun i en kommunlista. Det finns kostnadsnyttoanalyser ala´tidsfaktorna betydelse och naturligtvis.. brandvarnare. Visst det är bra och alla inte bara bör ha utan ska ha men.. kanske det krävs mer? Fel trend är det oavsett helt klart. http://ida.msb.se/ida2#page=a0058
Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar