torsdag 22 september 2011

Bra och dåligt


Eleverna på barn- och fritidsprogrammet kan välja inriktning mot arbeten inom räddningstjänsten eller som väktare. En eftermiddag i veckan läser de teori och Gästrike räddningstjänst ansvarar för de praktiska övningarna. http://gd.se/nyheter/gavle/1.3926458-rokdyker-pa-lektionen Utbildningen ger bra grund för att söka arbete som deltidsbrandman, men behöver kompletteras med ytterligare fem veckors utbildning hos räddningstjänsten. Den som vill arbeta på heltid måste först gå den tvååriga utbildningen Skydd mot olyckor skriver man mera. Jag vet att detta finns på fler ställen än i Gävle och i lite olika form och jag tycker detta är riktigt bra. Dels smaka på, dels nyttiga och bra kunskaper för livet oavsett vad ungdomarna sedan väljer och sen ger det en variation till rent pluggande som skapar motivation och lust också för…rent pluggande.

Nu ska det bära iväg …på möten och förhandlingar och igår hade jag tur. Med SJ. Tåget från Göteborg, som jag satt på, blev försenat och jag skulle missa min nästa anslutning men, den var också försenad så jag hann ändå. Nu har just det hänt så många gånger att jag numera nästan räknar med det och den egentliga frågan blir då; gör SJ det med? Har man en liten signalfelsmedarbetare som trycker rött för att få logistiken att fungera och kommer man att anställa fler liknade medarbetare i höst och till vintern? Taktiska lövhalka och snömedarbetare och vart tog linjefelsmedarbetarna vägen? Många frågor men få svar men de kanske kommer då man fått ”offantliga” 3,6 miljarder av det ”offentliga” för att rusta järnvägarna. Summan kan vara svår att sätta in i sitt sammanhang men Trafikverket pekar på att järnvägarna åldras snabbare än vad dagens nivå av underhåll och reinvesteringar förmår motverka. Det finns ett akut uppdämt behov av reinvesteringar i form av delar som körs på övertid som beräknas till cirka 15 miljarder kronor. Exempelvis bedöms en femtedel av järnvägarnas kontaktledningar ha tjänat ut. Deras tekniska livslängd är passerad, men de används ändå. Under de närmaste fem åren krävs reinvesteringar om 25–30 miljarder kronor för att beta av skulden av uppdämda behov och hålla jämna steg med åldrande och förslitning.
För 3,6 miljarder får man ”växelvärmestyrning och trimningsåtgärder” och till sist det mest märkvärdiga för enligt Statsministern när han presenterade detta, var det den summa som Trafikverket begärt och då nu fått. Finns lönen för löv-snö och signalfelsmedarbetarna med i detta eller är det bara till dem detta går för detta skulle skapa cirka 1000 nya jobb sades det med.

Jag fortsätter nog att ha extra varma kläder och reservmatsäck med mig i vinter med och såg ett "billigt" alternativ till SJ:s tågbuss, inläggets bild, som jag funderar på att lägga i SJ;s förslagslåda. Så "wild and crazy" är jag.. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar