lördag 24 september 2011

Överraskad eller ärlig


Kommunalarbetaren skriver i http://www.ka.se/index.cfm?c=98214 att Kommunal har sämst anseende hos allmänheten i vad svenska organisationer har för anseende bland allmänheten. De tusen personer som svarat på frågorna, känner lite samhörighet med Kommunal och LO, och anser att de har låg kompetens. Anders Bergström, Kommunals tredje vice ordförande, svarar på varför Kommunal och LO har så mycket sämre anseende hos folket än TCO och Unionen.
– Jag tror det beror på att man förknippar oss med våra medlemsgrupper, låga löner och kvinnor med taskiga arbetsvillkor. Och att vi inte lyckas förbättra det här tillräckligt mycket. Ett attribut är upplevelsen av att man är framgångsrik och Kommunal ligger inte så bra till med löner.
Anders Bergström säger också att –”Kommunal inte har världens bästa organisation, att de har varit tysta i den allmänna debatten”.


Det fortsätter och: -LO:s samarbete med Socialdemokraterna kan också påverka huruvida folk känner samhörighet med organisationen, säger då Toivo Sjörén från SIFO och Anders Bergström, han håller med och så avslutas detta med att: -”de allra flesta medlemmar får ingen direkt hjälp eller service av facket och därför kan man säga att man inte är nöjd, de ser bara det publika precis som allmänheten. Vi ses som förlorare, med lågavlönade kvinnor och så lyfts höjningarna till a-kassan och att facket inte alltid syns på arbetsplatserna.”

Ord och inga visor och jag läste med gapande mun och funderade på om artikeln var tagen från min blogg. Det är ett friskhetstecken att vara självkritisk så en fråga jag ställer mig är det så även här, eller mer en plump och en överraskad tredje vice ordförande som bara lät sig intervjuas, utan att inse att detta kom på pränt till allmän beskådan? Oavsett är det bra, sant och jag lyfter på hatten åt Anders Bergström.

Nästa fråga blir vad kommer de att göra åt det mer än att Förbundsordföranden skall synas mera? De om- och reorganisationer man gjort och gör går ju i fel riktning kan jag tycka. Nu har jag gudskelov inget med detta att göra och fel här kan ju vara bra för oss och ge mer f.d. Kommunalanslutna medlemmar till BRF för Kommunal har rätt när de skriver; ”Är du inte med i facket får du ingen hjälp vid förhandlingar med arbetsgivaren”. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar