torsdag 8 september 2011

Två-tre skott i foten


Kommer ni ihåg Malmöpolisen som fick sparken efter att han bloggat om att han "ollat" kvinnliga kollegors tjänstebil och skakat hand med ett lik. Polisförbundet ställde sig bakom mannen och nu har Arbetsdomstolens dom kommit. Rätten anser att den bloggande polisen ska få jobbet tillbaka, eftersom han bara använt sin grundlagsskyddande yttrandefrihet.
Domstolen dömer också staten att betala ut drygt 240 000 kronor för utebliven lön under sju och en halv månad, fram till mitten av juni i år och han får även ett allmänt skadestånd på 125 000 kronor. RPS har accepterat domen och rent arbetsrättligt är det då så att enligt AD har man stora möjligheter att nyttja sin grundlagsbestämda yttrandefrihet, även på ”nätet”, på sin fritid.

Sen har man sent om sider kommit med lite information om festen ”festen” från SKTF, numera Vision. Sen kan jag då tycka om den också; …”Den här festen innebar därför inte extra utgifter på 4 miljoner kronor. Väldigt mycket av de pengarna hade använts i den vanliga verksamheten annars. Det kanske slutar på en extra kostnad på 1 – 1,5 miljoner kronor. Det är små kostnader i den totala verksamheten, säger Ove Jansson.” Små kostnader? Jo då, det finns många inlägg och sen har man nu medlemstapp uppger man. Jag håller i mitt medlemskap i Vision någon vecka till men kommer sen ställa en del frågor som avgör hur jag gör och så lärde jag mig ett nytt ord; "Wienerbrödsmaffian". Det ska jag komma ihåg.. http://www.sktftidningen.se/artikel/foerbundsledningen-svarar-pa-festkritiken-57478 Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar