måndag 19 september 2011

Mot AD och Oliver 4 år


IVPA är på G till AD och nu har media fått häng. Igen. Vare sig BRF centralt eller lokalt vill egentligen föra debatten i media men och förra gången var det arbetsgivarparten som skrev. Nu kan det vara ren AD bevakning men det kan även vara ett nytt försök ”från någon” att vinkla frågan. Så enkelt går det dock inte för BRF tycker om media och omvänt för vi ger svar och raka svar. Sen får vi se om det handlar om juridik eller sunt förnuft och oavsett äger BRF kunskap om både och så vi får se. Ett av många mail idag där mitt svar står överst:
________________________________________
Från: Peter PB. Bergh
Skickat: den 19 september 2011 11:03
Till: xxxx xxxxxxx
Ämne: SV: brandfacket och ivpa
Hej XXXX och det är lite svårt att svara på då det handlar om många om. Har de eller inte avtal/överenskommelser och är de nöjda med vad de har? Detta handlar alltså inte egentligen om storleken på utan rätten till samt om det ingår ren sjukvård vid räddningstjänstuppdraget.

Vidare så tror vi absolut INTE att vi förlorar, :-) men, naturligtvis har vi en hel del planer för vad som då skulle ske. Dels rent juridiska men även i annat. BRF har varit drivande sedan 90-talet i och om detta med IVPA och är fortfarande starkt positiva till detta. I många kommuner främst landsortskommuner finns inget alternativ till den samhällsservice våra deltidare ger, tex detta, då man dragit in allt annat. Ur ett sjukvårdsberedskaps och samhällsekonomiskt perspektiv är det också bra. Vi vill bara ha ordning och reda, någon form av likhet och inte bli utnyttjade. Kort. Hade bra på dig och jag hoppas vi får möjlighet till en positiv artikel. Sen. // Mvh Peter

________________________________________
Från: XXXX XXXXX
Skickat: den 19 september 2011 10:25
Till: Peter PB. Bergh
Ämne: brandfacket och ivpa

Hej Peter,
jag följer ärendet BRF vs Hörby och SKL i Arbetsdomstolen.
Om ni vinner i AD, vad kommer det då att ha för effekt för brandmännen i andra kommuner som redan arbetar med IVPA?
Om ni förlorar, vad gör ni då?
Har brandmännen i andra kommuner haft liknande synpunkter/konflikter som i Hörby?
Med vänlig hälsning,
XXXX XXXXX


Sen kan jag inte undanhålla er; "-Jag drog honom i benen. Det var fullt med brand därinne". ”Oliver Enström, 4 år, släpar ut dockan ur det rökfyllda tältet. Oliver säger att han vill bli allt möjligt då han blir stor men att ett önskemål är att bli brandman som mamma” i artikeln: http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3915458-oliver-var-raddaren-i-roken Otroligt roliga, lärorika och uppskattade event detta men;

Åter till telefonen och nu till SVT och SR, (drakarna är på G) Mycket nu :-) Hade´

4 kommentarer:

  1. Hej Peter.
    Sydsvenskan har en notis om Hörby idagens tidning. Kan du inte dra ärendet i sin helhet då många undrar över anledning, upprinnelse osv.

    SvaraRadera
  2. Hej och visst, nästan, Magnus. Dvs jag kommer med en kort resumé inom kort men har helt enkelt inte tid nu. Men jag kan inte ta detaljer eller ens snudda i tankar/upplägg/konsekvenser/fortsättning mm då vi är "i förhandling". Jag vet att bloggen följs även av andra än BRF:are, vet du. Och.. det är väl bra det :-) BRF-Peter

    SvaraRadera
  3. Jag fattar inte riktigt, får man ingen lön för timmarna man är på IVPA-larm?

    /Jonas

    SvaraRadera
  4. Jo, grundlön Jonas och inte en krona för något annat men det är betydligt mer komplicerat än så och vi är "under förhandling" och "lupp". Jag kommer att skriva lite mer senare och om du har ett brinnade intresse i och om just detta maila mig så jag vet att "du är du". Hade´BRF-Peter

    SvaraRadera