fredag 15 juli 2011

Fiska eller jobba?


En intressant artikel som gäller ansvar i arbetet hittade jag igår: http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2498698/chefer-ansvariga-for-mordet-pa-vardare
En 15-årig pojke stack ihjäl en vårdare på ett boende och två av cheferna borde insett att detta kunde hända ansåg tingsrätten. De överklagade och nu har hovrätten skärpt straffen. Cheferna ansågs alltså skyldiga i vad som hade hänt och knivmordet hade kunnat undvikas om de inte brustit i sitt ansvar för arbetsmiljön, menade rätten. De dömdes för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död.
Jag tänker på stenkastning, raketskjutning, laser…och räddningstjänst och om ni då har kartlagt risker för hot och våld tex. samt tagit fram säkerhetsrutiner i förebyggande syfte. Och om de är kända av medarbetarna eller en hyllvärmare.
Nja.. på många håll va´?

En ombudsman åker Ribbåt i Stockholms skärgård och en annan flotte i Värmland. En är i stugan på Öland, en annan i sin stuga på landet, (några mil utanför Stockholm :-), en är på Cypern. En annan åker motorcykel i Europa medan en tredje gör dito men med husbil. Jag tackade nyss nej till en fiskeresa i Norrland dit en kompis skulle och det var tredje nej-et i samma akt och tanke denna sommar. Och så kan jag fortsätta, men var är då jag och vart ska jag som toppar detta när jag nu jobbar sista dagen före semestern? Toppar är helt fel ord för jag ska spika på ”det gamla rucklet”. Visserligen ser man slutet i tunneln och det håller på att bli en bostad, till slut, men åhhhhh vad tungt det går nu då.
Känns det igen? När allt annat känns mer frestande och aldrig har väl vattnet i ån varit så lockande, gräsmattan så mjuk, flygpriserna så låga.

Nationalencyklopedins definition av arbetsglädje är en känsla av tillfredsställelse med den egna arbetssituationen (www.ne.se). Arbetsglädje är enligt Docenten och socialpsykologen Bosse Angelöw, i boken ”Arbetsglädje- att skapa större arbetslust”, själva nyckeln till en framgångsrik arbetsplats. Vidare beskriver Angelöw arbetsglädjens positiva effekter som resulterar i: Bättre resultat och ekonomi, högre effektivitet och kvalitet i arbetet, bättre hälsa och välmående, högre moral, lojalitet och ansvarstagande, ökad respekt mot ledning och medarbetare, bättre bemötande, bättre samarbete, ökad trivsel och bättre arbetsklimat, ökad meningsfullhet, lagom personalomsättning, högre motivation, ökad förmåga att se möjligheter och att lösa problem snabbare, ökad initiativförmåga och handlingskraft samt en bättre livssituation...så; kanske gäller det att spika på sitt eget hus också. När och om man väl kommer igång...

”Ledaren är summan av sina medarbetare” ska jag berätta för hustrun i eftermiddag så försök inte få mig att spika med att chefa i detta enmansprojekt. Undrar om det funkar?

Men… nu har ju var sak sin tid och vad skönt ändå att min tid ligger framför mig. Inte alla som har den känslan så:
Nu är jag glad igen. :-) Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar