onsdag 6 juli 2011

Den som gräver en grop..i tex Hörby


En artikel i Kvällsposten igår har förargat mig. Jag hade tänkt skriva om att polisen i Stockholm idag börjar köra Segways och jag har som princip att inte skriva om aktuella eller ens ärenden här men, å andra sidan kan jag inte vända kinden till heller, när nu arbetsgivarparten börjar driva ärenden i media och sprider lögner.
Hörby kommun väljer alltså att gå ut i media och diskutera IVPA frågan som är på väg till AD och försöker få till en skamkänsla över att brandmän vill få betalt för att utföra sitt arbete. Peka ut och försöka få sina brandmän lokalt i dålig dager är inte en speciellt bra taktik eller ens tanke. Arbetet i sig utför man och har inga planer på att inte utföra vilket också Stf Räddningschefen berättar/bekräftar och den sanningen tackar vi för så:

Var har ni målet SKL?

Usel personalpolitik följs upp av usel förhandlingspolitik. Surt sa räven men vi tar det och det tillhör spelet och här kommer delar av mina svar till den ansvarige journalisten om, dvs OM, jag hade fått chansen. Delar och nästan embryon alltså för:

Andra och viktigare delar tar vi i AD och då kommer det inte att sparas på något krut. Journalistens svar till mig i mail, när jag ifrågasatte fakta och källor, bekräftar min bild men föga förvånade kan man inte ”göra ogjort”. Han har försökt få tag i mig men, (ensam misslyckats den tiden då jag pratade med andra och inte har något missat samtal), mötts av "abonnenten kan inte nås för närvarande", och han beklagar…

Jag med. Vidare beklagar jag att vi kommer att ha lite frostiga relationer och att det kan komma att sprida sig till andra närliggande organisationer då aktörer i detta ”drama” byter tjänster och kanske tror att ansvar för vad man gör och säger, stannar i frågan och bara i kommunen man representerade då. Rapporter från brandmän som kan tolkas som påtryckningar liknade hot, medveten desinformation och utspel som inte nämns här men som kommer i AD gör att man slipper inte i eget ansvar för så är det i det verkliga livet. Det liv som duktiga brandmän är i och räddar varje dag med usla löner tillsammans med arbetskamrater och utan skydd från skrivbord och kollegor. Det är skillnad på arbetskamrater och kollegor och i vad prövas och nås man av i insikt genom prövningar och praktisk erfarenhet tillsammans. Jag är då glad för mina kamrater och att jag slipper kollegor och speciellt om de är i karriären. Nedan kommer då lite av mina tankar som jag hade velat få in i artikeln. Om vi fått chansen. Hade´
...............................................................................


Att vara brandman är ett yrke. Kommunchef, Journalist, Stf Räddningschef och rent av Förhandlare på SKL/Pacta andra. I de olika yrkena ingår vissa arbetsuppgifter via arbetsbeskrivningar, avtal och annat och det är delar av vad som bestämmer lönen. Grunden i ett brandmannajobb är att rädda liv. Den grunden har även andra yrken och för att göra det väldigt lätt för vissa kan jag väl nämna de rent medicinska yrkena. Har en brandman eller tex ambulanssjukvårdare betalt för att rädda liv och är det konstigt om det då är grunden i själva jobbet?

En rubrik som skriker ut: VILL HA HÖGRE LÖN FÖR ATT RÄDDA LIV väcker naturligtvis en del frågor och några jag ställer mig, som är insatt i just denna fråga är, varifrån kom tipset? Varför kommer artikeln nu i uppbyggnadsfasen inför Arbetsdomstolsförhandlingarna och hur har journalisten fått så mycket om bakfoten? Varför ringde eller kontaktade han inte mig trots uppmaning från de lokala BRF:arna och då skulle fått mer bakgrund och andra vinklingar och kanske rent av sanningen?

En sanning som säger att Brandmännens Riksförbund är den organisation som drev dessa frågor och ville och fortfarande vill att dessa arbetsuppgifter ska finnas vid räddningstjänsten och vi startade med det redan för över 20 år sedan. Konstant motarbetade av just de som nu också vill, då det blivit legalt och politiskt korrekt, vill säga. Några borde skämmas med sån här struntpropaganda och frågorna avgörs inte bäst i media. Rätt har man när man sagt att vi vill och kommer utföra arbetsuppgifterna men oavsett känner jag mig tvungen att korrigera felaktigheter då de inte kan stå obesvarade och få människor att tro på en sanning som inte finns då artikel är lika falsk som en trettio-kronors sedel.

Hörby har INTE, som det felaktigt står erbjudit en enda svensk krona för detta under förhandlingarna. Ingen har eller kommer att arbetsvägra då det är helt till arbetsgivaren att hitta på i princip vad som helst och det gäller alla yrken. Men sen, kommer det sedvanliga hur skall det göras, när, av vilka och under vilka förutsättningar samt en lönediskussion. Sen handlar detta om medicinska arbetsuppgifter i vilka det ingår läkemedel som kräver en personlig delegation. Ett personligt ansvar mellan en delegerande läkare och den enskilde. Detta är inget problem i andra kommuner och Hörby ersätter andra yrkeskategorier för diverse extra arbetsuppgifter men här har man satt på sig prestigepiedestalen och frågan är också om man gjort det självmant? Varifrån vet tex. stf Räddningschefen Mikael Kess att i 6-7 kommuner får man betalt? För övrigt, det också, en felaktig siffra, men antingen ger man något av det man säger sig lovat, men inte gjort, och frågan är löst. Eller… så riskerar faktiskt kommunen det omvända och faktiskt mer i skadestånd. Vill Hörbys skattebetalare det och oavsett vems sida står de på när sanningarna kommer och:

Frågar ni mig är det självklart att detta kommer kosta kommunen en hel del och inte bara i pengar utan också i att bli den kommun som för en princip visar att det kommunala självstyret är något man kan ifrågasätta då de styrts från SKL/Pacta i Stockholm. Ni sa det vid förhandlingen och jag kommer ta det med mig det till AD och be er vittna om det och säga det igen. Också.

Inte en enda krona! har ni erbjudit för det era brandmän utför i nya och flera arbetsuppgifter med större ansvar och personliga delegationer. Läs själva ert eget förhandlingsdokument och sprid inte lögner.
// Peter Bergh Förhandlingschef Brandmännens Riksförbund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar