torsdag 27 maj 2010

Särbehandlingar


Jag är i Malmö och ni som tror jag ska skriva om Brand 2010 tror rätt. Men inte nu, Måste tänka först över vad som hände och inte och varför och varför inte.. Reflektera och så..och: Jag följer och läser många tidningar och bloggar och såg ett stycke om Sveriges insatser i Afghanistan och det handlade om olikheter, likheter och lite om David vs Goliat och skrivet av en militär och ingenjör eller tvärs om eller både och. Bloggen heter Chefsingenjören. Ett stycke har fastnat och är ett slags sanning i egentligen allt; som alla som är insatta i militärteknik känner till så pågår hela tiden den eviga kampen mellan medel och motmedel.
Ett annat berör den svenska Jantelagen, citat;

På lördagen var fotbollsstjärnan David Beckham i Afghanistan för att ge soldaterna sitt moraliska stöd. Beckham sade att han är "full av beundran" för deras insatser, som gör honom "väldigt stolt över att vara britt". Det här kanske är en liten notis som i mångas ögon bara verkar vara en lite småkul händelse. Men då ser man inte tyngden i den engelska kulturen som ligger bakom detta besök. Engelsmännen är kritiska mot insatsen i Afghanistan och de stora ekonomiska problemen gör att man funderar på att dra ner på insatserna. Men alla engelsmän är stolta över sina soldater och trots usel lön så är det en heder att tjänstgöra för sitt land. Om inte annat så för rätten att sätta den engelska flaggan på gravstenen den dag dom dör (tyvärr allt för många, allt för tidigt).
Den här kulturen saknar vi i Sverige. Jag såg på den del av svaren på mitt inlägg om det dåliga mottagandet av svenska skadade soldater när dom återvänder från Afghanistan. Jantelagen kommer genast fram när man försöker lyfta fram en grupp svenskar. Varför ska just veteraner särbehandlas? Varför inte poliser, brandmän, ingenjörer, sjuksyrror eller någon annan yrkesgrupp som utsätter sig för risker under sin yrkesutövning? Varför ska just militära veteraner få särbehandling? Drabbas de hårdare av ett handikapp? Har de sämre möjligheter att rehabiliteras? Förväntar vi oss exceptionellt stort skadeutfall för dessa vilket inte ryms inom de budgetramar som samhällets skyddsnät kan förväntas allokera? Denna avsaknad av förståelse för svenska soldaters tjänst tror jag kommer att sänka rekryteringen till insatsförbanden. Vem vill slåss för ett land som inte respekterar en och förstår de svårigheter som en soldat får utstå? Själv så är jag stolt över att vara svensk varje gång vi gör ett bra resultat i OS eller VM. När svenska flaggan hissas och nationalsången spelas så ryser jag av välbehag även fast Zlatan och Co inte sjunger lika bra som dom spelar fotboll.


Första citatet är solklart
och jag tänker på bra och dåliga förhandlingar, samverkan eller inte och det nya sättet att tänka i och om detta. Vinna-vinna och vi vill ha bra relationer. Ungefär.
Det andra får mig osökt att byta ut ordet soldater mot brandmän och bingo, så är det, i mycket. För oss och er presumtivt särbehandlade brandmän. Underbart slut kan jag också tycka när ”Chefsingenjören” lyfter in Zlatan som fullvärdig svensk. Det är han ju och många andra som inte uppskattas på samma sätt för att de inte kan spela fotboll. Det kan inte jag heller även om jag inte riktigt erkänner det och absolut inte offentligt. Jag var lysande i ungdomen och hade bara inte…

Temat särbehandling lite till och det ska bli intressant hur Kommunal och Owe Halvors tacklar denna fråga som jag tycker är relaterad. Till mycket, och helt underbart särskild och säregen och jag ser framför mig konsekvenserna för alla andra och mot generella regler och bestämmelser. Jag hade velar haft den och tänket/taktiken är klar, läs själva;
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.832753-brandmannens-extraknack-begransas

Lycka till Owe och vill du bolla i frågan har du mina nummer och mailadresser. Här är man "farligt ute" men nog nu, jag har en mässa att passa, hörs.

3 kommentarer:

  1. Att begränsa "extraknäcken" till 10 timmar per vecka är nog lite väl hårt, men det är ju ingen hemlighet att det finns det finns kolleger som kommer till jobbet på station och "vilar upp sig". Många har ju dessutom egna firmor. Begränsning av timmarna är väl inte rätt väg men det behövs ju helt klart en diskussion kring hur mycket och när vi ska jobba med annat. Jag tycker inte det är ok att tex köra gods hela natten och sen komma till jobbet!
    /H

    SvaraRadera
  2. Det är ju bra för alla som vill debatera något i Sverige att de har jantelagen att ta till som slagträ så fort åhörarna inte begriper varför just deras särintresse är så väldigt viktigt... Kanske handlar ointresset för "veteraner" helt enkelt om att många skiter högaktningsfullt i Afganistan och ser den som frivilligt åker till ett krig som en idiot snarare än en hjälte.

    Alla ser inte oss heller som hjältar, utan snarare som lite korkade som sätter av en fjärdedel av vår fritid till att ha jour, men istället för att irritera sig på de som tycker så så får man se till alla som faktiskt uppskattar det vi gör. Förhoppningsvis uppskattade Afganistans befolkning närvaron av de svenska militärerna...

    SvaraRadera
  3. Kul med kloka kommentarer och de fick mig dessutom till en annan reflektion. Ibland är man, (jag), så van att försvara eller agitera så när det kommer något man håller med om får man svårt att inse det. Av bara farten. Jag har kollat några gånger på detta och förstår plötsligt varför jag inte kunnat svara. Förrän nu. Tack Norpan och H // Trevlig helg på er allihopa. BRF-Peter

    SvaraRadera