måndag 31 maj 2010

En scannad Lemur..


Förtroendet för ledningen i botten - Malmö - Skånskan.se

Rosengårdspoliserna har tappat förtroendet för sin högsta ledning visar en färsk undersökning från SCB. Allt fler poliser väljer att lämna yttre tjänst till följd av bristande stöd och när nu detta är ute i media och med detta fokus kommer vi få läsa mer. Redan före denna undersökning följer alla som på något sätt arbetar i och runt eller är intresserade av ”Rosengårdsbekymren, ärendena. Jag har en del vana från Arbetsgivarsidan, och om hur man tänker före under och efter undersökningar som granskar en och jag är lite förundrad över att man så totalt tappat ”ordet”. Ett stort inslag i ledningsstrukturerna idag är kommunikation och man har hjälp att skriva och föra debatten i form av informationsavdelningar, kommunikatörer, alltså ”egna journalister”. Ändå misslyckas man totalt här och nu är hela ledningen, organisationen och frågorna fullständigt utskämda.

Den politiska ledningen utser och arbetar i synergi med tjänstemannadelen och måste då hitta vägar ur detta som inte kan slå tillbaka till dem själva och vi har någon månad till valet. Vi kommer få se, inte idag utan när det lugnat sig något och man tror att fokus är flyttat, en del annat flyttande och vem eller vad ”offrar man”?

En polis skriver,anonymt, i en kommentar; Jag vill ha ett tryggt och rättssäkert samhälle som mina barn och era barn kan växa upp i. Idag känner jag mig bakbunden av politiker och polisledningen att utföra detta arbete på ett korrekt och effektivt sätt. Jag är redan utsatt i min yrkesroll som polis och fruktar många gånger för mitt eget liv. Jag ska inte behöva strida mot min egen ledning också och inte våga handla med rädsla att göra fel och inte få förklara utan direkt straffas. Varför får ledningen agera domstol när ingen annan får?

Han syftar på "Kaninärendet" vilket ni kan läsa själva om och som för en arbetsrättsivrare ter sig så märkligt att det för tankarna till forna Öststater. Den kommenterande polisen har redan använt sig av värdeorden; tryggt, rättssäkert, barn, korrekt och effektivt, utsatt, fruktar, rädsla, straffas och för sin sak och omvänt står då inte ledningen för den positiva laddningen utan bara för den negativa. Hur möter ledningen det? Jag anar hur och det ska bli intressant att se facit i detta ”drama” om än det kanske tar någon månad i en otrygg organisation men det kommer, det kommer.
Klokast och det som skulle väcka respekt och få arbetsro är faktiskt att omplacera yttersta ledningen och ta de konsekvenser som alla ser, utanför denna organisation, innan den hinner hitta pseudosyndabockar och tjäna lite tid för sig själva.
Det krävs dock mod och handlingskraft och har man det eller väntar man till man blir tvungen och hoppas, och försöker, få det tvånget till efter den 19 september? Vi får se. Problemen i Rosengård lär oavsett knappast gynnas av detta och det blir kanske det som ytterst fäller avgörandet.

Jag hade ett annat inlägg som började hehe och haha till idag istället för detta ajaj och ojoj men det får vi ta imorgon, kanske. Vi har lite ketchupeffekt i BRF just nu nämligen och jag går och småflinar och lallar runt som en scannad lemur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar