torsdag 20 maj 2010

Nyligen nu och snart


Inget åtal för bloggande polis - Sverige - UNT.se Jag hade tänkt tiga ihjäl innehållet i länken nyss för jag tycker detta är så omoget, så dumt och är egentligen så lite insatt att jag inte förstår det alls ur ett Peter-perspektiv. Nu är inte Peter, brottsbalken och arbetsrätten samma sak utan i mitt jobb gäller det att sära på begreppen och företräda medlemmarna oavsett vad de kanske gjort och gjort, utan Peter-perspektiv, med ett objektivt helikopterperspektiv utifrån lag, föreskrift, riktlinjer, prejudikat och göra en skälig rättvis bedömning arbetsrättsligt om hur man företräder en medlem.
Eller rent av kanske inte om det är uppenbart omöjligt, chanslöst.
Som facklig part måste man också våga säga nej, våga säga åt medlemmen att här har du fel och detta accepterar vare sig samhället, regelverken eller vi och du har enligt vår uppfattning fel. Nu behöver inte jag i detta fall inte sätta mig in i hela ärendet och de förklaringar som inte syns eller nämns eller ens göra den bedömningen så jag avstår och betraktar detta som vilken person som helst, utifrån, och …fattar inte.

http://www.msb.se/sv/Start1/Nyheter-fran-MSB/Nyheter/Vilka-skolor-har-en-okad-risk-for-anlagd-brand/ är en rapport på vägen mot att skapa en mer systematisk syn på problemet med anlagda bränder i skolor som MSB fått på sitt bord. Inget som man direkt höjde ögonbrynen för och i men ett första steg och det behövs en hel del mått och steg i och om detta. Bra. Enorma kostnader och helt onödiga utgifter och pengarna behövs mist sagt till annat i skolvärlden. Och till andra världar, tex vår.

http://www.krisinformation.se är också en webbsida som kommit till liv och numera funkar bra tycker jag. Två bra på raken men jag är väl inte så glad som de 40 000 Barcelonasupportrarna som firade ligaserien så pass att 104 personer greps av kravallpolis och 32 personer ur ordningsmakten tvingades till läkarvård, men: Bra och snabb info och jag ”fibblar till” länkar nu från bloggen. Jag är ju mer svensk i min glädje, skeptiskt glad och det går nog över och så drar jag till med en golfapplåd här i ren eufori.

Nu har jag lyckats besinna mig för säg den glädje som varar så jag drar till med en sista länk och då får man; 404 - File or directory not found. The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Istället för lite mer information på MSB;s sida från Krisinformationssidan om rubrik:Skåne första området där Rakel används skarpt av flera blåljusmyndigheter. [Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 2010-05-17 10:30] Jag var nyfiken för jag trodde det lät mer än vad det var och jag känner någon organisation som inte riktigt är färdig och någon annan som direkt är ofärdig. En handapparat utan utbildning kan knappast vara att anse vara riktigt skarpt läge och att inte kunna nå SOS-Alarm eller få positioneringar mm för sjukvården detsamma. Kanske man hade löst det och äntligen… men, man undrar vad 404 betydde? Egentligen, mer än ett tecken kanske, på att ”ska problemen aldrig sluta”? Jag är i grunden positiv, mycket positiv, till Rakel må tilläggas, då jag sett att det fungerar utmärkt utomlands. Men då har ju inte de den "svenska modellen" förstås. Tänkte inte på det...

I Malmö var det oroligt igårkväll och just nu pågår en bilbrand som spridit sig till garagetaket, men är under kontroll, och jag går mot en ny spännande dag. Med lite tur kanske jag hinner klippa mig i eftermiddag också. Jag har grott igen, utom mitt uppå. Mössa på, kanske ett tag? Då blir man ju ungdomlig också, alltså med mössa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar