tisdag 25 maj 2010

10-3 är ibland inte 7 utan 0. Vi pratar förtroende.


http://www.skanskan.se/article/20100524/MALMO/100529869/1057/*/skolelever-kastade-sten-pa-ambulans berättar att en ambulans utsattes för stenkastning när den skulle hämta en elev från Örtagårdsskolan i Malmö under måndagen. De som kastade var andra elever. Skolsköterskan hade kallat på ambulansen eftersom en elev mådde dåligt. Trots att såväl rastvakter som skolvärdar fanns på plats överöste ett antal högstadieelever ambulansen med stenar.

Tisdagen den 25 maj, nu, öppningstalar integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni brandkonferensen, Brand 2010, en konferens om räddningstjänst. Konferensen arrangeras av Brandskyddföreningen Sverige, Sveriges Brandbefäls Riksförbund och Räddningstjänsten Syd. "Mångfald - hur svårt kan det vara? är alltså temat för en storsatsning inom Räddningstjänsten Syd den här veckan. Dessutom tar vi gärna emot synpunkter och förslag på hur vi förbättrar vår verksamhet", kommenterar Räddningstjänstens Syds projektledare Per Björkman i ett pressmeddelande.
Spännande kan jag tycka och jag ska dit med vår Förbundsordförande men nästa länk är då, ”onödigt spännande”;

http://www.dn.se/nyheter/sverige/raddningsflottar-sjunker-med-baten-1.1110864 Nio av tio testade räddningsflottar visade sig ha ett så allvarligt fel att de skulle följa ett sjunkande fartyg i djupet, uppger fartygsinspektören Håkan Ågård vid Transportstyrelsen. ”Nyss” var det livbojar som inte flöt och man kan kanske undra vad och vem och hur det egentligen är ställt och apropå det, alltså, hur är det ställt?

Nyss har Åre sparat bort utbildning och reducerat övningsprogram samt ansett att biltillägg inte hör hemma i räddningstjänsten. Vill man vara med får man helt själv se till att man kan vara med, ungefär. Sedan skrev jag i söndags http://op.se/ettan/lokalt/1.1947620-brist-pa-brandman-hotar-sakerheten-i-glesbygd?sms_ss=blogger om konsekvenserna av de många årens besparingar och en förvånad uppbragd räddningschef som har ”oförklarliga rekryteringsproblem” och nyss, idag, fick jag besked om att det lagts ytterligare besparingsförslag i Åre.
Hur vill man ha det och vilka signaler tror man att detta ger och var går gränserna?

Nu verkar det vara dags att någon, utanför Åre, tittar på detta och gräver fram allt. Allt. Åre är inte bara kommunen Åre utan dessutom en av Sveriges största turistorter och hur vill kommunen uppfattas, vad säger Länsstyrelsen och vet MSB något? Jag vill inte ta till överord eller uttrycka mig plumt men jag tänker lite så nu faktiskt och fattar inte sammanhangen. Eller så är det precis det jag gör men inte de bestämmande i Åre. Fortsättning kommer att följa och här pratar vi nu förtroende. Också. Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar