måndag 10 januari 2011

Maktskifte när rödgröna tar över - - Ledare - Piteå-Tidningen -


Maktskifte när rödgröna tar över - - Ledare - Piteå-Tidningen -

"Sveriges kommuner och landsting (SKL) är en intresseorganisation där Sveriges alla kommuner och landsting är medlemmar vars största styrka ligger i att den fungerar som motpart till regeringen i många frågor. Den formella makten ä liten, men då organisationen har mycket stort inflytande över hur kommuner och landsting agerar i olika frågor är det ändå en maktfaktor i svenskt samhällsliv." Är detta bra eller dåligt för Brandmännens Riksförbund? Jag har min åsikt och mina tankar klara för mig och vi lär bli varse om de stämmer under 2010. Egentligen torde det kvitta då våra frågor centralt generellt är sakfrågor och tjänstemannahanterade utom i "marginalen".

Och gällande marginaler så beror många förseningar på små tidsmarginaler mellan tågen och nu ska forskare vid Linköpings universitet försöka hitta var i tidtabellerna man kan lägga in extramarginaler för att kunna hämta in förseningar i ett nytt forskningsprojekt berättade man på SR:s Ekot. Okey..och många bäckar osv men det känns spontant inte som det största bekymret. Nu mot helt andra bekymmer men visst är bilen på bilden läcker? Hade´

3 kommentarer:

  1. Att optimera förutsättningarna för att ta igen förseningar inom järnvägstrafiken tycker jag tyder på god insikt i verksamheten eftersom man faktiskt inser att hur duktiga man än blir på underhåll, snöröjning, osv så kommer saker att skita sig ibland och då är det ju bra om följdverkningarna blir så små som möjligt. Förhoppningsvis innebär den insikten också att man bygger ut järnvägens motsvarighet till vår skadeavhjälpande verksamhet i form av resurser för skyddsjordning, bärgning osv.

    I en annan branch, nämligen vår egen, verkar man ju tro att man kan förebygga bort allt och därmed inte ska behöva kunna hantera något oförutsett...

    SvaraRadera
  2. ..och jag håller helt med dig och hade ett mycket lärorikt samtal med några lokförare i samma kupe´för ett par månader sen. Naturligtvis blev vi försenade, så vi hade tid, men exakt det man gör nu i Linköping var en del av det hela. Sen hade de mycket annat och många "mustiga historier" om att man gått förbi DDR-styret; en arbetare , en tjänsteman (blintarm) för att systemet skall fungera utan hos dem var det 1 på 4 där 1 var "arbetaren". Ett slags formell som när man blandar utspädd saft. Är det därför blåljusen kallas saftblandare? Många frågor är det.. BRF-Peter

    SvaraRadera
  3. ...och vilken idiot som helst begriper att med mer lös tid i tidtabellen finns mer tid att ta igen förseningar. Men det man kan åstadkomma med matematiska modeller i sådana här sammanhang är att placera denna extra tid på lämpligaste ställe för att få maximal nytta av den. Likaså kan man använda modellen för att se var ett extra mötesspår gör mest nytta eller hur störningskänsligheten påverkas av att skicka ut ett långsamt godståg i rusningstrafiken, även om det enligt tidtabellen borde fungera.

    Går det här att tillämpa på vår verklighet då? Jodå, det skulle gå utmärkt att göra på samma sätt för att se hur en organisationsförändring påverkar beredskapen som helhet i ett område. Men görs det då? Ja kanske på en del större orter när man optimerat placeringen av nya brandstationer. I småkommuner verkar dock känslorna styra mer och det viktigaste är att centralorten har en stor räddningstjänst, gärna heltid, för det låter bra. Att det skulle gå att få samma förmåga genom att utnyttja de deltidsresurser som finns på andra orter i kommunen vill ingen kännas vid. Allt i ett förbund nära din hemtrakt, och troligen på många andra platser också...

    SvaraRadera