söndag 2 januari 2011

Brand krävde 15 man och 117 timmar att släcka


Brand krävde 15 man och 117 timmar att släcka - - Nyheter - Piteå-Tidningen - och även landets räddningstjänster summerar året. I samma tidning i en annan artikel skrivs det om Piteå och Avdelningschef Ulf Svärdsudd uppger att under 2010 kom det in cirka 480 larm till Piteås räddningstjänst, ungefär lika många som för 2009. Av dessa står de automatiska brandlarmen för cirka hälften. Antalet trafikolyckor var cirka 65 varav en svår bussolycka men även här liknar siffrorna fjolårets.

Jag är otroligt svag för Norrland och just Arjeplog har jag nog varit upp till ett 20-tal gånger men det är inte räddningstjänst jag främst tänkt på utan natur och fiske må jag erkänna. Jag är en..fiskeidiot och främst är det flugfiske som gäller. Att sitta vid en Norrlandsälv och vänta på att det ska vaka och sen spänningen, glädjen över att lyckas lura någon stackars fisk eller de oändliga förklaringarna till "varför inte" i glada vänners lag. Efter ett par dagar tappar jag alltid tideräkningen och det som existerar är trött-sova, hungrig-äta och alla annan tid fiska och framförallt; njuta. Svensk natur är fantastisk och Arjeplog är en av mina pärlor. Syns till sensommaren/hösten, nu ska jag skotta tak. Igen faktiskt. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar