torsdag 20 januari 2011

Långcalzone


"Gävle är fantastiskt" - Gävle - www.arbetarbladet.se

Utbyte kan vara många saker här är ett exempel på ett lyckat med en del likheter men med många olikheter. Storstadsbrandkår i varma Sydney vs lilla kalla Gävle under ett år. Mer sånt och intresset är stort och vinsterna kanske ännu större. Samarbete, samverkan, dialog, kommunikation och erfarenhetsutbyte är alltid bra och löser problem och även problem man inte visste man hade eller ännu inte fått. Egenarbete, hiarki och monolog skapar problem och jag tycker det var extra roligt att det stod "brandman" och inte "brandchef" om den här ambassadören. Nu vet jag att det inte bara är Gävle som har likande utbyten och andra som har riktade utbyten mot en fråga eller ett moment så helt borta är Sverige inte, men faktiskt, har Gästrike Räddningstjänst en tradition av detta och det glädjer mig.

För kan de så bör flera kunna utifrån tanken att storleken föder medlen/budgeten och ansvaret. På samma sätt som att jag anser att "är man stor" ligger det ett ansvar i att hjälpa mindre och göra en del som är bra för Sverige och inte bara sin egen organisation Jo jag syftar på ta initiativ i olika frågor om det bara är att dra igång och ge myndigheter, departement och organisationer samt politiken puffar. (Glöm inte ta med facken och även här har storleken en viss betydelse. :-) Nu skall jag på arbetslunch så.. hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar