torsdag 13 januari 2011

Heja England


I mitt förra inlägg hann jag inte skriva så mycket men fick en lång kommentar som också passar till denna rubrik och bild. Jag lägger in den i sin helhet här och så kan jag luta mig tillbaka idag med.

12 JANUARI 2011 19:31, Nicke Nyfiken sa...

Otroligt att man från "makthavarhåll", dvs MSB, brandskyddsförening, räddningschefer (inte minst förbundsdirektörer) m fl har facit och ändå inte förmår agera. På Rsydbloggen stod att läsa i december 2009:

"Jag gillar MSB:s approach att bjuda in till möten med en fråga typ: ”Vi ser ett problem med xxx, vill ni komma och diskutera detta och se vad vi kan göra?” Det bjuder in till en helt annan delaktighet och medansvar för lösningar. Vid dagens möte i Stockholm diskuterades döds- och bostadsbränder utifrån fyra perspektiv.
•Problemet
•Förebyggande
•Samverkan
•Nationell strategi
Min förväntan på mötet var väl att kunna lämna mötet med någorlunda samsyn kring problematiken och vissa åtgärder. Men det blev mer än så. Förutom en hyfsat gemensam problembild (att döds- och bostadsbränder är för många) fanns det också en stor samsyn kring behovet att arbeta gemensamt och med likartade budskap. Jag tycker att vi gav MSB möjligheten att ta ledartröjan som också är villig att ta den. Ingen kan eller har råd att arbeta ensam i denna fråga.
Vad gäller nuvarande förebyggande arbete så konstaterade vi att det sannolikt inte förekommit så mycket sådant inom bostadssektorn.
Samverkan behövs med många, men samtidigt måste någon ta ledarrollen. Det är inte helt lätt i räddningstjänsten där många tycker sig vara unika eller behöva unika lösningar. Men nog sjutton brinner det på samma sätt i Ljungby som i Stockholm. Och nog kan våra medborgare (de som betalar) ha rätt att kräva ett professionellt och likartat arbete i hela landet. Om engelsmännen kan så kan vi!
Kolla på www.firekills.gov.uk
Nästa gång vi ska ses är i juni – och då ska det bli verkstad."


Lägg märke till orden medansvar och verkstad, vad innebär det?
Trots öppna brandstationer och mönsterstationer verkar statistiksträcket förbli spikrakt. Hallå Trafikverket, har ni plats för en myndighet till??????????
Slut från Nicke.

Och så avslutar jag då bara med att snart ska jag nyttja just Trafikverkets och deras samverkanspartners service. Mot perrongen alltså så hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar