torsdag 24 november 2011

Rimlig tid..


Socialstyrelsen kommer att begära in landstingets riskanalys och faktaunderlag som har använts vid riskanalysen med anledning av den beslutade avveckling av ambulanserna i Malå, Åsele och Robertsfors kommuner. Riksrevisionen är igång i en förundersökning angående statens ansvar/agerande i akutsjukvården. Besvär till Förvaltningsrätten har inlämnats, Företagarna och köpmännen har sänt ett överklagande och informationsplatser, både i samhällena och på internet med länkar, material och annan information är gjorda och man är aktiv i debatten. Aktionsgruppen Rädda Malå Ambulansen är minst sagt aktiva och motståndet bara ökar och drar med sig en hel del andra frågor. Även rent politiska och ansvarsmässiga ala´ politik vs tjänstemän, kommunal vs rikspolitik och inte minst lag och rätt vs sunt förnuft och dess konsekvenser och finns ”lika, för alla, och inom rimlig tid” mer än på papperet som politiska honnörsord?

Jag tror att det finns mycket att lära av detta ärende och uppenbarligen har folk fått nog och det man redan nu då ser är; underskatta aldrig dina medborgare, skattebetalare och väljare för jag är övertygad om att då blir priset högt. Vi får se, för det kommer ett eller flera facit här. Också. Så småningom.

Annars är jag just nu på resande fot och är i Göteborg och ska sen kväll ta mig norrut och sakta in mot helgen. En förberedelsehelg för nästa vecka blir både intensiv och spännande så jag har inga större fritidsproblem för tillfället. Sen kan jag inte låta bli att ge er en underbar bild av att ”det ska börjas i tid..” Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar